Etusivu / Poimintoja ohjelmasta ja esiintyjistä

Poimintoja ohjelmasta ja esiintyjistä

Etäkoulutuspäivän pääpuhuja Mikko Kuitunen: Tulevaisuuden työelämätaidot – onko matematiikalla merkitystä?

41-vuotias Mikko on tulevaisuuden johtamisen suunnannäyttäjä ja sarjainnostuja. Hän on Euroopan parhaan työpaikkana sekä Vuoden yrityksenä palkitun teknologiayhtiö Vincit Oyj:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Vincitin lisäksi Mikko on mukana monissa muissa kasvutarinoissa perustajana, rahoittajana, hallituksessa tai advisorina. Kuitunen uskoo yksilölliseen johtamiseen, mokista oppimiseen ja ihmisten sisäsyntyiseen haluun tehdä merkityksellisiä asioita. Puheenvuorossaan Mikko pohtii mitä tarkoittaa uusi normaali ja mikä on matematiikan rooli johtamisessa.

Niina Uolamo: Ratikan fysiikkaa

Niina on ikuinen tekniikan opiskelija, jolla on kokemusta melkein kaikilta maamme koulutustasoilta – tohtorin tutkintoakin hän voisi harkita, kun työelämässä imu tasoittuu. Ratikoihin hän tutustui teekkarina, kun lähti kesätöikseen niitä ajamaan 90-luvulla. Ala olikin mitä kiinnostavin ja Niina jäi koukkuun. Nyt Niina on ollut Tampereen Raitiotie Oy:lla vuodesta 2018 asti ja vastannut mm. koeajojen koordinoinnista. Oma tekniikan ala on sähkö ja se onkin keskeisessä roolissa raitioliikenteessä, joten työt eivät tule loppumaan, vaikka raitiovaunut jo iloisesti kaupunkikuvassa liikkuvat.

Markku Saarelainen: Flippaus käytännössä – vinkkejä ja opastusta opettajan arkeen

Flipped Classroom eli käänteisopetus ja tuttavallisemmin flippaus on opetusmenetelmä, joka on ainakin  UEF:ssa ja TAU:ssa muodostunut jo käsitteeksi. Kärkihahmona on toiminut yliopistonlehtori ja työelämäprofessori , FT Markku Saarelainen. Hän on tuonut flippauksen laajassa mittakaavassa Suomen korkeakouluihin kehittämällä ja kouluttamalla opettajia menetelmän soveltajiksi. Tällä hetkellä meillä on Itä-Suomen yliopistossa yli sata, Tampereen yliopistossa n. 70 ja eri ammattikorkeakouluissa, ammattikouluissa ja lukioissa alati kasvava joukko flippaavia, Saarelaisen kouluttamia opettajia. Opetusmenetelmän tutkimusperustainen kehitystyö ja sen jalkauttaminen ruohonjuuritason opetukseen hyvin laajasti on saanut Euroopan korkeakoulutuksen organisaation myöntämän ”EAPRIL Best Research and Development Project Award” palkinnon vuonna 2018.”