Ohjelma
MAOLin Koulutuspäivien ohjelma koostuu perjantain ekskursioista, perjantain iltajuhlasta ja lauantain luento&työpajaohjelmasta.
Perjantain ekskursio-ohjelma
Ekskursiot kuuluvat Koulutuspäivän osallistumismaksuun, mutta osaan niistä on rajattu osallistujamäärä. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Voit osallistua kaikkiin haluamiisi ekskursioihin, kunhan ne eivät mene ajallisesti päällekäin.
Perjantain 4.10. ohjelma
Tutustu ainutlaatuiseen maailmanperintökohteeseen asiantuntevan opastuksen johdolla! Vanha Rauma on pohjoismaiden suurin säilynyt vanha puutaloalue ja sen elävyys on nostanut sen maailmanperintökohteeksi. Alueen asukkaat ja kauppiaat kantavat ylpeinä raumalaista perintöä eteenpäin. Lähtöpiste Kaupungintalon edustalta, Kanalinranta 3.
Max. 25 osallistujaa.
Bussikuljetus Olkiluodon ydinvoimalaan lähtee klo 13:30 Scandic hotellin pihalta. Olkiluodossa pääset perehtymään TVO:n kolmen reaktorin kokonaisuuteen ammattilaisten esittelemänä. Ohjelmaan kuuluu vierailu ydinjäteluolaan, laitoksen yleisesittely ja tutustuminen Olkiluoto-näyttelyyn - välipalaa unohtamatta. Paikkoja on rajoitetusti, joten varaa omasi nopeasti. Paluu Scandic hotellin pihaan klo 17:30, jotta ehdit mukavasti valmistautua iltajuhlaan. (Max. 55 paikkaa)
Ilmoittautuminen sulkeutuu 18.9.
Kävelymatkan päässä Scandic hotellilta toimii Satakunnan ammattikorkeakoulun ja ammattikoulu Winnovan yhteinen merenkulun oppimiskeskus. Pääset ekskursiolla yleisesittelyn lisäksi tutustumaan oppilaitoksen Suomen parhaisiin laivasimulaattoreihin (varothan meripahoinvointia!) ja rohkeimmat pääsevät harjoittelemaan meripelastusta harjoitusaltaassa. Ekskursiolta ehdit sujuvasti klo 16:30 alkavalle Kampuskierrokselle tai opastetulle Vanha Rauma -kierrokselle. Osoite Suojantie 2. Pitkät portaat ylös ja oikealle sisään. (Max. 20 paikkaa)
Vastapäätä Scandic hotellia on Rauman sivistyskentän tuore lippulaiva, Karin kampus. Koulutuspäivien lauantain ohjelma järjestetään Kampuksella, mutta tiiviin ohjelman lomassa on mahdotonta saada täyttä käsitystä modernin koulurakentamisen taidokkuudesta. Yläkoulun, musiikkiopiston, kuvataideopiston, liikuntahallin ja uimahallin yhdistävä kokonaisuus on suunniteltu ja toteutettu laadusta tinkimättä, käyttäjiä kuunnellen. Tällä kierroksella pääset tutustumaan kohteeseen ja saamaan ideoita oman työpaikkasi kehittämiseen. Kierros alkaa Scandic hotellin puoleisilta pääovilta.
Perinteikäs Koulutuspäivien iltajuhla pidetään tänä vuonna perjantaina. Lisätietoja tulossa, tervetuloa! Iltajuhla pidetään samassa paikassa kuin lauantain ohjelma, Karin kampuksella Luvassa on mukavaa yhdessäoloa, herkullista ruokaa sekä pientä ohjelmaa, mm. lauluyhtye Impromptum esiintyy.
Iltajuhlan illalliskortti maksaa 50 euroa.
Tule tutustumaan Suomen kolmanneksi suurimpaan satamaan ja tuleviin vihreän siirtymän vetyhankkeisiin, jotka tarvitsevat ydinvoimalan verran sähköä! Näkymiä Rauman kehittyvään teollisuuteen tarjoavat Rauman sataman toimitusjohtaja Janne Virta ja Rauman kauppakamarin puheenjohtaja Riikka Piispa.
Tarkempi aikataulu:
14:30 kuljetus satamaan kampukselta
14:40 saapuminen Sataman saunalle, kahvia ja pientä purtavaa
14:45 Janne Virta: Rauman satama ja tulevat hankkeet
15:25 Riikka Piispa: Rauman elinkeinoelämä
16:05 lähtö satamalta
16:20 takaisin kampuksella
Maksimiosallistujamäärä 25.
Tutustu ainutlaatuiseen maailmanperintökohteeseen asiantuntevan opastuksen johdolla! Vanha Rauma on pohjoismaiden suurin säilynyt vanha puutaloalue ja sen elävyys on nostanut sen maailmanperintökohteeksi. Alueen asukkaat ja kauppiaat kantavat ylpeinä raumalaista perintöä eteenpäin. Lähtöpiste Kaupungintalon edustalta, Kanalinranta 3.
Iltajuhla
MAOLin Koulutuspäivien perinteinen iltajuhla pidetään tänä vuonna perjantaina. Paikkana on Karin kampus, sama paikka kuin lauantain ohjelmalla. Iltajuhlan illalliskortti maksaa 50 euroa.
Lauantain luennot ja työpajat
Muutokset ohjelmaan: Ville Arvion Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa -luento ja työpaja ovat valitettavasti peruuntuneet, mutta tilalla on Mika Setälän vastaavasta aiheesta pitämät ohjelmat. Mahdollisuuksien mukaan Ville Arvion luento ja työpaja pyritään järjestämään loppusyksyn tai alkukevään aikana etänä.
Fysiikan vanhoja demoja -demoshow on valitettavasti peruuntunut.
Oppimisvaikeudet-luennon 10.45-11.30 puhuja on vaihtunut. Uusi puhuja on Jari Metsämuuronen otsikolla Oppimisvaikeudet matematiikassa – heikon suoriutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä.
Lauantain ohjelma
Tervetulosanat, Vuoden matemaattisten aineiden opettajan palkitseminen ja hänen puheensa, musiikkiesitys
Koulutuspäivien pääpuhuja Jaakko Ikonen, tehtaanjohtaja, Rauman sellutehdas
Puhuja muuttunut, tässä uusi kuvaus:
Matematiikassa heikosti suoriutuvien määrä Suomessa on kolminkertaistunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Taitotason laskun taustalla on useita tekijöitä, joista pääosa edellyttäisi kehityssuunnan muuttamiseksi yhteiskunnallisia muutoksia, mutta osaan voidaan vaikuttaa opetuksellisin keinoin. Osa tasonlaskun syistä tunnetaan, mutta tuntemattomia tekijöitä on paljon, ja näitäkin voidaan nimetä, mutta niiden tosiasiallista vaikutusta ei vielä tunneta.
Pohdin esityksessä heikosti suoriutuvien oppijoiden opinpolkua kansallisten aineistojen perusteella. Keskustelen mm. siitä, kuinka laskusujuvuus indikoi heikkoa suoritustasoa, mitkä tekijät selittävät koulun lähtötason vaiheen heikkoa osaamista ja kuinka matemaattisen osaamisen tasoerot ilmenevät taidollisina eroina oppilaiden välillä. Pohdin myös sitä, millaisissa asioissa eroja on syntynyt eri vuosien kansallisten aineistojen välillä matemaattisessa osaamisessa.
PhD Jari Metsämuuronen
yläkoulu, alakoulu, Matematiikka
luento
Mitä sairaalafyysikko tekee? Miten sellaiseksi tullaan? Sairaalafyysikon ammatti on vielä melko tuntematon ja ammattikunta pieni. Sairaalafyysikoksi päädytäänkin useimmiten vahingossa, harva on kuullut ammatista jo lukiossa ja lähtenyt hakeutumaan tavoitteellisesti sitä kohti.
Luennolla kerrotaan lääketieteellisen fysiikan osa-alueista erikoissairaanhoidossa ja siitä, millaisten asioiden kanssa sairaalafyysikko työskentelee.
FT Virpi Tunninen
lukio, fysiikka
luento
Tarkastellaan viime vuosien matematiikan ylioppilaskokeita: miten eri tehtäviä ja aiheita on osattu?
Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
lukio, Matematiikka
luento
Juomaveden kemia sisältää monenlaisia reaktioita. Luennolla käydään läpi juomaveden puhdistamiseen prosessi keskittyen erityisesti kemiaan sekä putkiston materiaaleihin liittyviä kysymyksiä.
Aino Pelto-Huikko, Lehtori, DI, Satakunnan ammattikorkeakoulu Tutkimuskeskus WANDER
Yläkoulu, lukio, Kemia
luento
Käyn esityksessä läpi tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä kemian opetuksessa tutkimuskirjallisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on tarkastella historiallista kehittymistä, syitä ja seuraksia ja tehdä niiden pohjalta ennusteita tulevaisuuteen.
Johannes Pernaa, Yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Kaikki kouluasteet, Kemia
luento
PUHUJA VAIHTUNUT, Mika Setälä puhuu vastaavasta aiheesta. Allaoleva kuvaus alkuperäinen Ville Arvion kuvaus.
Tekoäly, tukiäly, oppimista tukeva keinoäly, valistunut arvauskone, matikkatuutori, oppimista haittaava huijauskone. Uhka vai mahdollisuus? Generatiivisesta tekoälystä, kuten ChatGPT, Bing Copilot tai Gemini, on moneksi. Kuinka genAI onnistuu matematiikan tehtävän ratkaisussa ja selittämisessä? Entä mitä löytyy matematiikan ympäriltä, jossa genAI:ta voidaan hyödyntää tukemassa matematiikan oppimista ja opiskelua? Miten genAI soveltuu matematiikan oppimisen tuki- ja työvälineeksi?
Ville Arvio, Matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK
kaikki kouluasteet, Matematiikka, Tietotekniikka
luento
Kuinka matematiikan voi tuoda lasten ja nuorten arkeen somessa? Entä miten minusta tuli (ja sinustakin voi tulla!) parempi matematiikan opettaja somea tekemällä.
Visa Saarinen, Filosofian maisteri, matematiikan tuntiopettaja Puolalanmäen lukio
yläkoulu, lukio, Matematiikka
luento
Säveltäjän tai soittajan on miellettävä äänten tuottamien emootioiden lisäksi niiden matematiikkaa sekä niiden välistä mielenkiintoista kytköstä. Jo Pythagoras ymmärsi musiikin teorian pohjautuvan matematiikkaan.
Luennolla käsitellään ääni- ja musiikkinäytteitä hyödyntäen musiikin teorian matemaattisista mallintamista. Luento sopii niin musiikin täydelliselle vasta-alkajalle kuin myös pitkälle kehittyneelle muusikolle, jolle myös on tarjolla hyvin todennäköisesti tuoreita ajatuksia.
Erik Suominen, FM, fysiikan ja matematiikan lehtori, Tammerkosken lukio
kaikki kouluasteet, Matematiikka, Fysiikka
luento
PUHUJA VAIHTUNUT, Mika Setälä puhuu vastaavasta aiheesta. Allaoleva kuvaus alkuperäinen Ville Arvion kuvaus.
Sormet näppäimistölle ja kehotemuotoilemaan! Työpajassa syvennytään esimerkkisyötteiden eli -promptien kautta generatiivisen tekoälyn keinoihin tukea luma-aineiden oppimista matematiikan tehtäviä esimerkkinä käyttäen. Millaisella syötteellä chatbot-tekoälystä muodostuu tehtävään vinkkejä antava matikkamentori? Entä miten vanhaan tehtävään saadaan eloa tekoälyn avulla? Millä tavoilla genAI voi tukea kokeeseen kertausta?
Ota mukaan oma kannettava tietokoneesi sekä tehtävä tai aihe, johon haluat kehittää tehtävän, jossa oppijat hyödyntävät generatiivista tekoälyä.
Ville Arvio, Matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK
kaikki kouluasteet, Matematiikka, Tietotekniikka
työpaja
Herra Arkhimedes havainnoi aikoinaan, että kelluva kappale syrjäyttää painonsa verran nestettä. Merenkulussa tällä muinaisella havainnolla on tärkeä merkitys laivanrakennuksessa, laivoja lastattaessa ja purettaessa sekä laivojen kulussa.
Heikki Koivisto, Merikapteeni
ammattiopisto, Fysiikka
luento
Oma ylittämätön pedagoginen esikuvani ja idolini on lehtori Aarre Saarnio (12.1.1906-24.9.1981), monipuolinen pedagogi, runoilija, musiikkimies, keksijä ja opetusvälinevalmistaja.
Vuonna 2006 järjestämissäni Saarnion 100-vuotisjuhlissa hämmästytti nähdä poikkeuksellisen paljon Suomen hallinnon, tekniikan ja kulttuurin huippuja – Saarnion entisiä oppilaita. Kerron esityksessäni Saarnion elämästä ja opetusvälineistä. Saarnion runoja lausuu toimittaja Päivi Istala.
Fil. maist. Jukka O. Mattila
kaikki kouluasteet, matematiikka, fysiikka, kemia
luento, esitys
Kan vi förankra fysikundervisningen och matematikundervisningen i verkligheten så, att eleverna kan kontrollera sina beräkningar genom ett verkligt test - inte bara genom att se i facit. Skulle det i så fall påverka intresset för fysiken?
Jan Holmgård, Skolresurs, ESERO Finland, Sursik skola
yläkoulu, fysiikka, matematiikka / årskurserna 7-9, fysik, matematik
luento, työpaja / föreläsning, workshop
Tarkastellaan fysiikan demonstraatioita, joihin liittyy sähköpurkauksia, salamoita ja muita mielenkiintoisia korkeiden jännitteiden ja voimakkaiden sähkökenttien ilmiöitä. Käydään samalla läpi klassisten salamademojen tekeminen turvallisesti ja näyttävästi.
Erkko Saviaro, FM, Kokkolan suomalainen lukio
lukio, Fysiikka
esitys
Käydään läpi lyhyesti, millaisin pohjatiedoin alakoulusta tullaan yläkouluun. Pohditaan tiedon ja tietämisen narratiivista luonnetta ja luonnontieteellisen tiedon merkitysten rakentamista osana nuorten elämää. PISAn mukaan nuoret osaavat luonnontieteitä 9. luokalla keskimäärin edelleen hyvin, mutta haasteita ovat polarisoituminen, S2-oppilaiden erottuminen ja se, että tietämisestä ei nähdä tärkeäksi. Pohditaan järkeilyn ja päättelyn mahdollistavien työtapojen merkitystä osana opiskelutaitojen kehittämistä.
Sari Yrjänäinen, FT, yliopistonlehtori
yläkoulu, fysiikka, kemia
luento
Himmeleitä tehtiin koko Euroopassa satoja vuosia, mutta nykyisin himmeli tunnetaan koko maailmassa suomalaisena taidekäsityönä. Tämän kiehtovan historiallisen tosiasian syynä ovat joulukuusi ja Martat.
Himmelin muoto on jokaiselle suomalaiselle niin tuttu, että muodon yhteys fraktaaleihin ja Platonin kappaleisiin jää nykyajan matemaatikoilta useimmiten täysin huomaamatta.
Virpi Erämaja, Rauman Lyseon lukiosta himmelöitynyt lehtori, FM
kaikki kouluasteet, Matematiikka
luento
I denna föreläsning presenteras hur biomassans molekyler så som kolhydrater och lignin kan utnyttjas i kemiundervisningen och inom den kemiska industrin. I föreläsningens första del lyfts fram några intressanta detaljer så som kolhydraternas roll som livets molekyler och hur olika monosackarider är besläktade med varandra. I den andra delen riktas fokus mot nuvarande och framtida tillämpningar av biomassans molekyler genom att lyfta fram några aktuella forsknings- och användningsområden.
Tiina Saloranta-Simell, Docent, TkD, Åbo Akademi
Kaikki kouluasteet, kemia / gymnasium, årskurserna 7-9, kemi
luento / föreläsning
Värikkäitä ja valoisia kemian demonstraatioita. Pohditaan lisäksi, mitä demonstraation avulla voisi olla mahdollista oppia.
Elina Sjöholm, kemian lehtori, FT, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio
yläkoulu, lukio, Kemia
esitys
Den västerländska matematiken var länge i jämförelse med omvärlden väldigt outvecklad. Efter grekerna skulle det dröja till renässansen innan intresset för matematiken började på nytt, med början i 1300-talets Florens, Pisa och andra norditalienska städer. Framförallt bidrog italienarna med att ekonomin berikades med nya termer som brutto (smutsig), netto (ren) m.m. Man började översätta arabiska verk om algebra till latin, och gick alltmer ifrån de latinska siffrorna till förmån för dagens. Matematiken utvecklades kraftigt. Det gyllene snittet och Fibonacci, Galileo Galilei och Leonardo da Vinci bidrog alla till att matematiken och naturvetenskaperna tog stora steg framåt.
Vid Brändö gymnasium har vi samkört ett projekt mellan matematik, filosofi och historia som utmynnade i en studieresa med 23 studerande i år till Italien. Kom och lyssna på hur vårt projekt genomfördes!
Jan-Anders SALENIUS, Fil.mag. och lektor i matematik, Brändö gymnasium, Helsingfors
lukio, Matematiikka / gymnasium, matematik
luento / föreläsning
Käyn esityksessä läpi havaintoja peruskoulun turvallisuuskasvatuksesta. Tarkastelen aihetta yhtäältä pelastusalan ammattilaisena, mutta myös turvallisuuskasvatukseen pureutuvan väitöskirjatyöni kautta.
yläkoulu, alakoulu, kaikki oppiaineet
Mikko Puolitaival, KM, Satakunnan pelastuslaitos
Tule kokeilemaan MAOLin Matikkatreenien tukiopetustehtäviä. Näe ja koe, miten helppoa oppilaan on tehdä peruskoulumatematiikan tukiopetustehtäviä ja miten vaivattomasti opettajana näet oppilaiden osaamisen kehittymisen.
Kaikki treenipolut valmistuvat lukuvuodeksi 2025-2026, mutta ensimmäiset sähköiset oppimispolut ja alkukartoitukset ovat jo nyt käytettävissä MAOL2-oppimisalustalla! MAOLin jäsenille tuen tehtävien monisteversiot ovat jäsenetu - tervetuloa tutustumaan!
Ota oma tietokone mukaan pajaan.
Virpi Mikkonen, TOMA-hankekoordinaattori, MAOL ry
Kaikki kouluasteet, Matematiikka
työpaja
Monet ajattelevat, että matematiikka on vaikeasti hahmotettava kokoelma kaavoja ja erilaisia temppuja, joita yritetään oppia ulkoa. Toisille matematiikka tarjoaa ahaa-elämyksiä, kun sen palat loksahtavat kauniisti paikoilleen. Panostatko sinä opetuksessasi erityisesti sujuvaan laskutaitoon ja selkeisiin laskuesimerkkeihin? Vai etsittekö oppilaiden kanssa yhdessä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja pyritte perustelemaan asioita matemaattisin käsittein? Tässä työpajassa pohditaan proseduraalisen eli menetelmätiedon ja konseptuaalisen eli käsiteellisen tiedon suhdetta matematiikan opetuksessa ja sitä, millaiset pedagogiset ratkaisut tukevat käsitteellisen ymmärryksen rakentumista?
Tomi Kärki, dosentti, Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto
Kaikki kouluasteet, Matematiikka
luento
Erityisopettaja tai yläkoulun opettaja voi tukea opiskelijoita arjen matematiikan taidoissa yksilöllisesti numerotaitoisuuden tasoluokituksen avulla. Opiskelija ohjataan iästä ja luokka-asteesta riippumatta omia kykyjään vastaavien ja motivoivien harjoitusten äärelle. Sähköisissä oppimisympäristöissä on harjoitusten ohessa käytettävissä myös animoitua tukimateriaalia teorian ja käsitteiden ymmärtämisen vahvistamiseksi. Lisää tietoa osoitteesta numerotaitoisuus.fi.
Arto Kortelainen, Tutkimuskoordinaattori ja Juhani Kolu, FM, Turun Yliopisto
Kaikki kouluasteet, Matematiikka
työpaja
Vaikka matematiikan osaamisessa on havaittu vakavia puutteita ja arviointia pidetään yleisesti opetuksen Akilleen kantapäänä, vallitsevia arviointikäytänteitä ei ole haastettu tarpeeksi. Tutkijat ovat pyrkineet lähinnä erottamaan summatiivisen ja formatiivisen arvioinnin toisistaan, mikä on haitannut opettajien arviointiosaamisen kehittymistä. Esityksessä perustellaan teoreettisesti käänteinen arviointi ja osoitetaan käytännössä, miten arvioinnilla kannetaan vastuuta myös matemaattisen identiteetin ja itseohjautuvuuden tukemisen velvoitteista.
Marika Toivola, väitöskirjatutkija ja lehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu
Kaikki kouluasteet, Matematiikka
luento
Detta är en workshop där deltagaren får göra snabba bekantskaper med några laborativa övningar inom matematik för årskurs 7-9. En del övningar konkretiserar olika matematiska innehåll och andra fungerar som variation i undervisningen.
Nina Aspegren, Lektor i matematik vid Sarlinska skolan, resursperson vid Skolresurs vid ÅA
yläkoulu, matematiikka / årskurserna 7-9, matematik
työpaja / workshop
Miten tukea ja edistää oppijoiden intoa ymmärtää matematiikkaa kielentämisen keinoin Työpajamme pureutuu tähän kysymykseen tarjoten tutkimusperustaista tietoa siitä, kuinka matemaattista ajattelua voidaan ilmaista neljän kielen mallin avulla varmistaen matemaattisen osaamisen rakentuminen käsite- ja menetelmätiedon varaan. Asiantuntija-alustuksen jälkeen pääset itse kokeilemaan käytännön ideoita oppimista tehostavista sekä toimintaan ja matikkapuheeseen aktivoivista harjoituksista matematiikan oppitunneilla.
Työpajan sisällöt on suunnattu matematiikan opetukseen yläkoulussa ja toisella asteella.
Työpajan järjestää LUMA-keskus Suomen LUMATIKKA+ -ohjelma.
Eveliina Hietakymi, FM: matematiikan ja maantieteen aineenopettaja, Helsingin yliopisto ja Alisa Uusi-Kilponen, KM, luokanopettaja ja matematiikan aineenopettaja, Helsingin yliopisto
yläkoulu, lukio, Matematiikka
luento, työpaja
Tule työpajaan kuulemaan, miten Studeon oppimateriaalit ja alusta tukevat sekä itsenäisesti että opintojaksolla ryhmässä opiskelevan valmistautumista matematiikan ylioppilaskokeeseen. Eriyttäminen, opintojen edistymisen reaaliaikainen seuraaminen ja monipuolinen arviointi onnistuvat helposti.
Tehtävät ja esimerkit on jaoteltu yo-kokeen mukaisesti A- ja B-osan tehtäviin. Materiaalit tukevat opiskelijan harjoittelua kuvilla, videoilla ja kattavilla mallivastauksilla. Opiskelija harjoittelee tehtäviin vastaamista yo-kokeessa käytössä olevin välinein. Materiaalin mukana tulevat preliminäärikokeet ovat matematiikan ylioppilaskokeen uuden rakenteen mukaiset.
Työpajassa tutustut myös uusiin elokuussa julkaistuihin lyhyen ja pitkän matematiikan Preppaaja-kertausmateriaaleihin. Preppaajat on suunniteltu opiskelijoille, jotka eivät voi osallistua opintojaksolle tai haluavat kerrata itsenäisesti omaan tahtiin. Preppaajat pohjautuvat kertausteoksiin, ja ne tarjoavat tukea itsenäiseen kertaamiseen valmiilla lukuaikataululla, opetusvideoilla ja tehtäväpoluilla. Preppaajasta saa myös kurssitodistuksen.
Pajan pitäjä: lukion opettaja ja oppikirjailija Tom Gladh
(kustannustoimittaja Lea Linna ja kustannuspäällikkö Jessica Salminen-Saari mukana)
lukio, matematiikka
Kertaus on opintojen äiti, mutta Studeon kertausmateriaalit ovat vielä sitäkin enemmän.
Tule mukaan työpajaan, jossa esittelemme, kuinka Studeon fysiikan ja kemian kertausteokset helpottavat oppimista ja tekevät opettamisesta entistä innostavampaa. Työpajassa näet, kuinka Studeon alustalla voit eriyttää ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Materiaalissa on monipuolisia tehtäviä, kuten video- ja data-analysointitehtäviä, joissa käytetään yo-kokeen vastauseditoria ja eri ohjelmistoja. Ohjelmisto-ohjeet sekä kattavat mallivastaukset tukevat opiskelijan harjoittelua. Työpajassa kuulet parhaat vinkit sähköisen oppimateriaalin hyödyntämiseen ylioppilaskokeeseen kertaamisessa.
Työpajassa tutustut myös juuri julkaistuihin Studeon lukion fysiikan ja kemian Preppaaja-kertausmateriaaleihin. Preppaajat on suunniteltu tukemaan opiskelijoita, jotka eivät voi osallistua opintojaksolle tai haluavat kerrata itsenäisesti omaan tahtiin. Preppaajat pohjautuvat kertausteoksiin, ja ne tarjoavat tukea itsenäiseen kertaamiseen valmiilla lukuaikataululla, opetusvideoilla ja valituilla tehtävillä. Preppaajasta saa myös kurssitodistuksen.
Työpaja on suunnattu lukion fysiikan ja kemian opettajille, jotka haluavat hyödyntää moderneja oppimateriaaleja tehokkaasti ja innostavasti. Tule mukaan oppimaan, innostumaan ja parantamaan opiskelijoidesi oppimiskokemusta!
Pitäjät: oppikirjailijat Jari Ahonen ja Lea Linna
lukio, kemia, fysiikka
Opi, miten sähköinen oppimateriaali antaa uusia ulottuvuuksia opetukseen ja tarjoaa paljon enemmän kuin perinteinen paperikirja!
Työpaja havainnollistaa, kuinka voit elävöittää opetustasi ja tukea oppimista digitaalisuuden parhaiden puolien avulla. GeoGebra-sovelmat ja opetusvideot auttavat uusien abstraktien asioiden oppimisessa. Studeon monipuolisessa uudessa yläkoulun matematiikan oppimateriaalisarjassa ohjelmoinnin opetuksesta on tehty helppoa niin opettajalle kuin oppilaallekin. Konetarkisteiset tehtävät tarjoavat paitsi välittömän palautteen oppilaalle myös kaivattua kevennystä opettajan työhön. Studeon yläkoulun matematiikka antaa myös mahdollisuuksia ja vinkkejä monialaisuuteen, vihkotyöskentelyyn ja toiminnallisiin työtapoihin kuten askarteluun.
Työpaja on suunnattu yläkoulun matematiikan opettajille, jotka haluavat rikastuttaa opetustaan ja hyödyntää moderneja oppimateriaaleja tehokkaasti. Osallistumalla saat käytännön vinkkejä ja työkaluja, joilla voit parantaa oppilaiden oppimiskokemusta.
Tervetuloa mukaan innostumaan ja oppimaan!
Pajan pitäjä: Oppikirjailija, matemaattisten aineiden lehtori Henna Hautakoski
(Kustannuspäällikkö Jessica Salminen-Saari mukana)
yläkoulu, matematiikka
Tule tutustumaan fysiikan opetussuunnitelmaan kytkeytyvän valo-opin kokeelliseen opetukseen. Työpajassa esitellään valo-opin opetuspakettia (Photonics Explorer Kit) ja toteutetaan yhdessä yksi paketin kahdeksasta temaattisesta opetuskokonaisuudesta:
- Valosignaalit – valon ominaisuudet ja hyödyntäminen (tietoliikenne)
- Värit – värien havaitseminen, additiivinen ja vähennysvoimainen värien sekoitus
- Linssit ja teleskoopit – taittuminen ja kuvantaminen
- Silmät ja näkö – ihmissilmän ja digitaalikameran vertailu
- Valon lähteet – eri valonlähteet, laserit
- Polarisaatio – sovellukset näytöissä ja biotieteissä
- Diffraktio ja interferenssi – spektrometria
- Tutkijan työ – kannustaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan aloille
Kouluttajat: Saana Kinnunen ja Iiro Muhonen
Järjestäjä: Fotoniikan lippulaiva (PREIN), Itä-Suomen yliopisto ja Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus
kaikki kouluasteet, fysiikka
Tervetuloa tutustumaan miten generatiivinen tekoäly toimii eMathStudiossa, sekä miten sitä voidaan hyödyntää yläkouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa sekä ammattikorkeakouluissa. Esittelemme miten tärkeä palautesykli toimii tekoälyä hyödyntäen, miten osaamiskartoituksia voidaan hyödyntää eMathStudiossa, sekä miten eMathStudio luo jokaiselle oppijalle yksilöllisen oppimispolun.
Työpajan vetäjät: Ida Rönnlund ja Petri Salmela
Lisätietoja eMathStudiosta ja työpajasta löydät osoitteesta: https://emathstudio.com/maolpaivat2024
lukio, yläkoulu, ammattikoulu, matematiikka
Miten tekoälyä on järkevää käyttää fysiikan ja kemian opetuksessa? Luvassa on käytännön vinkkejä sekä mallitehtäviä yläkoulun ja lukion opetukseen.
yläkoulu, lukio, fysiikka, kemia
Ajankohtaisia aiheita, kuten yo-kirjoitusten esimerkkejä matematiikan YO-kokeista CAS-laskentaa, Python-ohjelmointia ja Widgettejä hyödyntäen.
Olli Karkkulainen / SchoolStore.fi
lukio, matematiikka
Vernierin monipuolisen ja helppokäyttöisen mittausteknologian uusista tuotteista tutustutaan esimerkiksi langattomaan voimalevyyn(FY) ja paineanturiin(FY/KE), joka toimii myös nesteiden kanssa. Samalla perehdytään Graphical Analysis Pro -ohjelman ominaisuuksiin.
Markku Parkkonen / SchoolStore.fi
yläkoulu, lukio, fysiikka, kemia
Tervetuloa tutustumaan MAOL2-oppimisympäristön alkukartoituksen käyttöön opetuksessa. Työpajassa tutustumme lukion alkukartoituksen toiminnallisuuksiin ja sisältöihin. Pääset myös näkemään työpajassa, kuinka alkukartoituksen tuloslistan avulla voidaan tunnistaa oppijoiden vahvuudet ja heikkoudet eri osa-alueilla, jotta tarpeenmukaista tukea ja ohjausta voidaan tarjota jo varhaisessa vaiheessa.
lukio, matematiikka
Kaipaatko matematiikan oppitunneille virkistävää vaihtelua tai uusia ideoita oppilaiden aktivointiin? Työpajassa käydään läpi erilaisia Ääretön-sarjaan kuuluvia lisämateriaaleja ja vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Saat mukaasi aineistoja, jotka voit ottaa käyttöösi vaikka heti seuraavalla oppitunnilla.
yläkoulu, lukio
Tervetuloa tutustumaan MAOL2-oppimisympäristön alkukartoitusten käyttöön opetuksessa. Työpajassa tutustumme matematiikan alkukartoituksen toiminnallisuuksiin ja sisältöihin. Pääset myös näkemään työpajassa, kuinka alkukartoituksen tuloslistan avulla voidaan tunnistaa oppijoiden vahvuudet ja heikkoudet eri osa-alueilla, jotta tarpeenmukaista tukea ja ohjausta voidaan tarjota jo varhaisessa vaiheessa.
yläkoulu, lukio, ammattikoulu, matematiikka
ClassWiz CW -sarjan sähköiset laskimet ja QR-koodin käyttö laskujen havainnollistamisessa. Työpajassa esitellään esimerkkien avulla ClassWiz CW -sarjan laskimien sovellukset ClassWiz Calc App ja ClassWiz Sticky Emulator. Jokainen osallistuja saa esimerkein varustetun vihkosen laskimen käytöstä sekä tunnukset sähköisiin laskimiin. Lisäksi osallistujien kesken arvotaan 2 kpl fx-991CW laskimia.
yläkoulu, ammattikoulu, AMK, matematiikka
ClassWiz CW -sarjan laskimien ominaisuudet. Työpajassa esitellään fx-82/85/991CW laskimien käyttöä funktioiden arvojen taulukoinnissa, yhtälön ratkaisussa, jakaumissa ja tilastomatematiikassa. Lisäksi käydään läpi laskimen asetukset. Jokainen osallistuja saa esimerkein varustetun vihkosen laskimen käytöstä. Osallistujien kesken arvotaan 2 kpl fx-991CW laskimia.
yläkoulu, ammattikoulu, AMK, matematiikka
-
Avajaiset 9.15-9.4509:15 - 09:45
-
Pääpuhuja Jaakko Ikonen: Metsä Group: Kasvua, jolla on tulevaisuus09:45 - 10:30
-
Oppimisvaikeudet matematiikassa – heikon suoriutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä10:45 - 11:30
-
Lääketieteellinen fysiikka - sairaalafyysikon rooli erikoissairaanhoidossa11:45 - 12:30
-
Matematiikan ylioppilaskirjoitukset13:30 - 14:15
-
Juomaveden kemiaa ja vaikutuksia materiaaleihin14:30 - 15:15
-
Tieto- ja viestintätekniikka kemian opetuksessa15:30 - 16:15
-
PUHUJA VAIHTUNUT Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa, luento10:45 - 11:30
-
TikTok (ja muu some) matematiikan opetuksessa11:45 - 12:30
-
Musiikki ja matematiikka13:30 - 14:15
-
PUHUJA VAIHTUNUT Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa, työpaja14:30 - 15:15
-
Laivan teoriaa15:30 - 16:15
-
Biomassans molekyler i kemiundervisningen och för den kemiska industrin10:45 - 11:30
-
Värejä ja valoja - värikkäitä kemian demonstraatioita11:45 - 12:30
-
Matematiken i renässansen och renässansen i matematiken13:30 - 14:15
-
Turvallisuuskasvatus peruskoulussa - tekemällä oppii14:30 - 15:15
-
MAOLin MATIKKATREENIT -tukimateriaali yläkouluun ja toisen asteen alkuun15:30 - 16:15
-
Matematiikan käsitteellistä ymmärrystä opettamassa - Proseduraalinen ja konseptuaalinen tieto kilpakumppaneina?10:45 - 11:30
-
Toinen mahdollisuus numerotaitoisuuden oppimiselle11:45 - 12:30
-
Miksi matematiikan arviointia tulisi haastaa?13:30 - 14:15
-
Speeddate med laborativa matematikövningar14:30 - 15:15
-
Puhutko matikkaa? – kielentämisestä tukea matemaattiseen ymmärrykseen15:30 - 16:15
-
Studeo: Lyhyen ja pitkän matematiikan yo-kokeisiin valmistautuminen opetusryhmässä tai itsenäisesti10:45 - 11:30
-
Studeo: Fysiikan ja kemian yo-kokeisiin valmistautuminen opetusryhmässä tai itsenäisesti11:45 - 12:30
-
Studeo: - Ihan digiä matematiikkaa – tutkien ja askarrellen13:30 - 14:15
-
Fotoniikan lippulaiva PREIN: Valo-opin opetusta kokeellisesti - Photonics Explorer Kit14:30 - 15:15
-
eMathStudio: Osaamiskartoitukset & Osaamisaukkojen paikkaaminen generatiivisen tekoälyn avulla15:30 - 16:15
Osaan ohjelmista, erityisesti työpajoihin, on rajoitettu osallistujamäärä. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.