Close menu

MAOLin Koulutuspäivien ohjelma koostuu perjantain ekskursioista, perjantain iltajuhlasta ja lauantain luento&työpajaohjelmasta.

Perjantain ekskursio-ohjelma

Ekskursiot kuuluvat Koulutuspäivän osallistumismaksuun, mutta osaan niistä on rajattu osallistujamäärä. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Voit osallistua kaikkiin haluamiisi ekskursioihin, kunhan ne eivät mene ajallisesti päällekäin.

Perjantain 4.10. ohjelma

12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ohjelma
Ohjelma
Vanha Rauma -opaskierros 12.00-13.00

Tutustu ainutlaatuiseen maailmanperintökohteeseen asiantuntevan opastuksen johdolla! Vanha Rauma on pohjoismaiden suurin säilynyt vanha puutaloalue ja sen elävyys on nostanut sen maailmanperintökohteeksi. Alueen asukkaat ja kauppiaat kantavat ylpeinä raumalaista perintöä eteenpäin. Lähtöpiste Kaupungintalon edustalta, Kanalinranta 3.

Max. 25 osallistujaa.

Olkiluodon ydinvoimala
13:30 - 17:30

Bussikuljetus Olkiluodon ydinvoimalaan lähtee klo 13:30 Scandic hotellin pihalta. Olkiluodossa pääset perehtymään TVO:n kolmen reaktorin kokonaisuuteen ammattilaisten esittelemänä. Ohjelmaan kuuluu vierailu ydinjäteluolaan, laitoksen yleisesittely ja tutustuminen Olkiluoto-näyttelyyn - välipalaa unohtamatta. Paikkoja on rajoitetusti, joten varaa omasi nopeasti. Paluu Scandic hotellin pihaan klo 17:30, jotta ehdit mukavasti valmistautua iltajuhlaan. (Max. 55 paikkaa)

Ilmoittautuminen sulkeutuu 18.9.

Merikoulu
14:00 - 16:15

Kävelymatkan päässä Scandic hotellilta toimii Satakunnan ammattikorkeakoulun ja ammattikoulu Winnovan yhteinen merenkulun oppimiskeskus. Pääset ekskursiolla yleisesittelyn lisäksi tutustumaan oppilaitoksen Suomen parhaisiin laivasimulaattoreihin (varothan meripahoinvointia!) ja rohkeimmat pääsevät harjoittelemaan meripelastusta harjoitusaltaassa. Ekskursiolta ehdit sujuvasti klo 16:30 alkavalle Kampuskierrokselle tai opastetulle Vanha Rauma -kierrokselle. Osoite Suojantie 2. Pitkät portaat ylös ja oikealle sisään. (Max. 20 paikkaa)

Kampuskierros 16.30-17.30

Vastapäätä Scandic hotellia on Rauman sivistyskentän tuore lippulaiva, Karin kampus. Koulutuspäivien lauantain ohjelma järjestetään Kampuksella, mutta tiiviin ohjelman lomassa on mahdotonta saada täyttä käsitystä modernin koulurakentamisen taidokkuudesta. Yläkoulun, musiikkiopiston, kuvataideopiston, liikuntahallin ja uimahallin yhdistävä kokonaisuus on suunniteltu ja toteutettu laadusta tinkimättä, käyttäjiä kuunnellen. Tällä kierroksella pääset tutustumaan kohteeseen ja saamaan ideoita oman työpaikkasi kehittämiseen. Kierros alkaa Scandic hotellin puoleisilta pääovilta.

Iltajuhla
19:00 - 23:00

Perinteikäs Koulutuspäivien iltajuhla pidetään tänä vuonna perjantaina. Lisätietoja tulossa, tervetuloa! Iltajuhla pidetään samassa paikassa kuin lauantain ohjelma, Karin kampuksella Luvassa on mukavaa yhdessäoloa, herkullista ruokaa sekä pientä ohjelmaa, mm. lauluyhtye Impromptum esiintyy.

Iltajuhlan illalliskortti maksaa 50 euroa.

Rauman satama ja elinkeinoelämä
14:30 - 16:20

Tule tutustumaan Suomen kolmanneksi suurimpaan satamaan ja tuleviin vihreän siirtymän vetyhankkeisiin, jotka tarvitsevat ydinvoimalan verran sähköä! Näkymiä Rauman kehittyvään teollisuuteen tarjoavat Rauman sataman toimitusjohtaja Janne Virta ja Rauman kauppakamarin puheenjohtaja Riikka Piispa.

Tarkempi aikataulu:
14:30 kuljetus satamaan kampukselta
14:40 saapuminen Sataman saunalle, kahvia ja pientä purtavaa
14:45 Janne Virta: Rauman satama ja tulevat hankkeet
15:25 Riikka Piispa: Rauman elinkeinoelämä
16:05 lähtö satamalta
16:20 takaisin kampuksella

Maksimiosallistujamäärä 25.

Vanha Rauma -opaskierros 16.30-17.30

Tutustu ainutlaatuiseen maailmanperintökohteeseen asiantuntevan opastuksen johdolla! Vanha Rauma on pohjoismaiden suurin säilynyt vanha puutaloalue ja sen elävyys on nostanut sen maailmanperintökohteeksi. Alueen asukkaat ja kauppiaat kantavat ylpeinä raumalaista perintöä eteenpäin. Lähtöpiste Kaupungintalon edustalta, Kanalinranta 3.

Iltajuhla

MAOLin Koulutuspäivien perinteinen iltajuhla pidetään tänä vuonna perjantaina. Paikkana on Karin kampus, sama paikka kuin lauantain ohjelmalla. Iltajuhlan illalliskortti maksaa 50 euroa.

Lauantain luennot ja työpajat

Muutokset ohjelmaan: Ville Arvion Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa -luento ja työpaja ovat valitettavasti peruuntuneet, mutta tilalla on Mika Setälän vastaavasta aiheesta pitämät ohjelmat. Mahdollisuuksien mukaan Ville Arvion luento ja työpaja pyritään järjestämään loppusyksyn tai alkukevään aikana etänä.

Fysiikan vanhoja demoja -demoshow on valitettavasti peruuntunut.

Oppimisvaikeudet-luennon 10.45-11.30 puhuja on vaihtunut. Uusi puhuja on Jari Metsämuuronen otsikolla Oppimisvaikeudet matematiikassa – heikon suoriutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä.

Lauantain ohjelma

09:00
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
Pääsali
Pääsali
Avajaiset 9.15-9.45

Tervetulosanat, Vuoden matemaattisten aineiden opettajan palkitseminen ja hänen puheensa, musiikkiesitys

Pääpuhuja Jaakko Ikonen: Metsä Group: Kasvua, jolla on tulevaisuus
09:45 - 10:30

Koulutuspäivien pääpuhuja Jaakko Ikonen, tehtaanjohtaja, Rauman sellutehdas

Oppimisvaikeudet matematiikassa – heikon suoriutumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä
10:45 - 11:30

Puhuja muuttunut, tässä uusi kuvaus:

Matematiikassa heikosti suoriutuvien määrä Suomessa on kolminkertaistunut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Taitotason laskun taustalla on useita tekijöitä, joista pääosa edellyttäisi kehityssuunnan muuttamiseksi yhteiskunnallisia muutoksia, mutta osaan voidaan vaikuttaa opetuksellisin keinoin. Osa tasonlaskun syistä tunnetaan, mutta tuntemattomia tekijöitä on paljon, ja näitäkin voidaan nimetä, mutta niiden tosiasiallista vaikutusta ei vielä tunneta.

Pohdin esityksessä heikosti suoriutuvien oppijoiden opinpolkua kansallisten aineistojen perusteella. Keskustelen mm. siitä, kuinka laskusujuvuus indikoi heikkoa suoritustasoa, mitkä tekijät selittävät koulun lähtötason vaiheen heikkoa osaamista ja kuinka matemaattisen osaamisen tasoerot ilmenevät taidollisina eroina oppilaiden välillä. Pohdin myös sitä, millaisissa asioissa eroja on syntynyt eri vuosien kansallisten aineistojen välillä matemaattisessa osaamisessa.

PhD Jari Metsämuuronen

yläkoulu, alakoulu, Matematiikka

luento

Lääketieteellinen fysiikka - sairaalafyysikon rooli erikoissairaanhoidossa
11:45 - 12:30

Mitä sairaalafyysikko tekee? Miten sellaiseksi tullaan? Sairaalafyysikon ammatti on vielä melko tuntematon ja ammattikunta pieni. Sairaalafyysikoksi päädytäänkin useimmiten vahingossa, harva on kuullut ammatista jo lukiossa ja lähtenyt hakeutumaan tavoitteellisesti sitä kohti.

Luennolla kerrotaan lääketieteellisen fysiikan osa-alueista erikoissairaanhoidossa ja siitä, millaisten asioiden kanssa sairaalafyysikko työskentelee.

FT Virpi Tunninen

lukio, fysiikka

luento

Matematiikan ylioppilaskirjoitukset
13:30 - 14:15

Tarkastellaan viime vuosien matematiikan ylioppilaskokeita: miten eri tehtäviä ja aiheita on osattu?

Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto

lukio, Matematiikka

luento

Juomaveden kemiaa ja vaikutuksia materiaaleihin
14:30 - 15:15

Juomaveden kemia sisältää monenlaisia reaktioita. Luennolla käydään läpi juomaveden puhdistamiseen prosessi keskittyen erityisesti kemiaan sekä putkiston materiaaleihin liittyviä kysymyksiä.

Aino Pelto-Huikko, Lehtori, DI, Satakunnan ammattikorkeakoulu Tutkimuskeskus WANDER

Yläkoulu, lukio, Kemia

luento

Tieto- ja viestintätekniikka kemian opetuksessa
15:30 - 16:15

Käyn esityksessä läpi tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä kemian opetuksessa tutkimuskirjallisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on tarkastella historiallista kehittymistä, syitä ja seuraksia ja tehdä niiden pohjalta ennusteita tulevaisuuteen.

Johannes Pernaa, Yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto

Kaikki kouluasteet, Kemia

luento

Matem. ja tietotekn. (D242+D243)
Matem. ja tietotekn. (D242+D243)
PUHUJA VAIHTUNUT Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa, luento
10:45 - 11:30

PUHUJA VAIHTUNUT, Mika Setälä puhuu vastaavasta aiheesta. Allaoleva kuvaus alkuperäinen Ville Arvion kuvaus.

Tekoäly, tukiäly, oppimista tukeva keinoäly, valistunut arvauskone, matikkatuutori, oppimista haittaava huijauskone. Uhka vai mahdollisuus? Generatiivisesta tekoälystä, kuten ChatGPT, Bing Copilot tai Gemini, on moneksi. Kuinka genAI onnistuu matematiikan tehtävän ratkaisussa ja selittämisessä? Entä mitä löytyy matematiikan ympäriltä, jossa genAI:ta voidaan hyödyntää tukemassa matematiikan oppimista ja opiskelua? Miten genAI soveltuu matematiikan oppimisen tuki- ja työvälineeksi?

Ville Arvio, Matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK

kaikki kouluasteet, Matematiikka, Tietotekniikka

luento

TikTok (ja muu some) matematiikan opetuksessa
11:45 - 12:30

Kuinka matematiikan voi tuoda lasten ja nuorten arkeen somessa? Entä miten minusta tuli (ja sinustakin voi tulla!) parempi matematiikan opettaja somea tekemällä.

Visa Saarinen, Filosofian maisteri, matematiikan tuntiopettaja Puolalanmäen lukio

yläkoulu, lukio, Matematiikka

luento

Musiikki ja matematiikka
13:30 - 14:15

Säveltäjän tai soittajan on miellettävä äänten tuottamien emootioiden lisäksi niiden matematiikkaa sekä niiden välistä mielenkiintoista kytköstä. Jo Pythagoras ymmärsi musiikin teorian pohjautuvan matematiikkaan.
Luennolla käsitellään ääni- ja musiikkinäytteitä hyödyntäen musiikin teorian matemaattisista mallintamista. Luento sopii niin musiikin täydelliselle vasta-alkajalle kuin myös pitkälle kehittyneelle muusikolle, jolle myös on tarjolla hyvin todennäköisesti tuoreita ajatuksia.

Erik Suominen, FM, fysiikan ja matematiikan lehtori, Tammerkosken lukio

kaikki kouluasteet, Matematiikka, Fysiikka

luento

PUHUJA VAIHTUNUT Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen matematiikan oppimisessa, työpaja
14:30 - 15:15

PUHUJA VAIHTUNUT, Mika Setälä puhuu vastaavasta aiheesta. Allaoleva kuvaus alkuperäinen Ville Arvion kuvaus.

Sormet näppäimistölle ja kehotemuotoilemaan! Työpajassa syvennytään esimerkkisyötteiden eli -promptien kautta generatiivisen tekoälyn keinoihin tukea luma-aineiden oppimista matematiikan tehtäviä esimerkkinä käyttäen. Millaisella syötteellä chatbot-tekoälystä muodostuu tehtävään vinkkejä antava matikkamentori? Entä miten vanhaan tehtävään saadaan eloa tekoälyn avulla? Millä tavoilla genAI voi tukea kokeeseen kertausta?
Ota mukaan oma kannettava tietokoneesi sekä tehtävä tai aihe, johon haluat kehittää tehtävän, jossa oppijat hyödyntävät generatiivista tekoälyä.

Ville Arvio, Matematiikan lehtori, IT-instituutti, JAMK

kaikki kouluasteet, Matematiikka, Tietotekniikka

työpaja

Laivan teoriaa
15:30 - 16:15

Herra Arkhimedes havainnoi aikoinaan, että kelluva kappale syrjäyttää painonsa verran nestettä. Merenkulussa tällä muinaisella havainnolla on tärkeä merkitys laivanrakennuksessa, laivoja lastattaessa ja purettaessa sekä laivojen kulussa.

Heikki Koivisto, Merikapteeni

ammattiopisto, Fysiikka

luento

Fysiikkaa yms (E129)
Fysiikkaa yms (E129)
Aarre Saarnio – pedagoginen idolini
10:45 - 11:30

Oma ylittämätön pedagoginen esikuvani ja idolini on lehtori Aarre Saarnio (12.1.1906-24.9.1981), monipuolinen pedagogi, runoilija, musiikkimies, keksijä ja opetusvälinevalmistaja. Vuonna 2006 järjestämissäni Saarnion 100-vuotisjuhlissa hämmästytti nähdä poikkeuksellisen paljon Suomen hallinnon, tekniikan ja kulttuurin huippuja – Saarnion entisiä oppilaita. Kerron esityksessäni Saarnion elämästä ja opetusvälineistä. Saarnion runoja lausuu toimittaja Päivi Istala.

Fil. maist. Jukka O. Mattila

kaikki kouluasteet, matematiikka, fysiikka, kemia

luento, esitys

Kan verkligheten ge oss svar?
11:45 - 12:30

Kan vi förankra fysikundervisningen och matematikundervisningen i verkligheten så, att eleverna kan kontrollera sina beräkningar genom ett verkligt test - inte bara genom att se i facit. Skulle det i så fall påverka intresset för fysiken?

Jan Holmgård, Skolresurs, ESERO Finland, Sursik skola

yläkoulu, fysiikka, matematiikka / årskurserna 7-9, fysik, matematik

luento, työpaja / föreläsning, workshop

PERUTTU Fysiikan vanhoja demoja
13:30 - 14:15

Tarkastellaan fysiikan demonstraatioita, joihin liittyy sähköpurkauksia, salamoita ja muita mielenkiintoisia korkeiden jännitteiden ja voimakkaiden sähkökenttien ilmiöitä. Käydään samalla läpi klassisten salamademojen tekeminen turvallisesti ja näyttävästi.

Erkko Saviaro, FM, Kokkolan suomalainen lukio

lukio, Fysiikka

esitys

Luonnontieteellinen ajattelu yläkoulussa
14:30 - 15:15

Käydään läpi lyhyesti, millaisin pohjatiedoin alakoulusta tullaan yläkouluun. Pohditaan tiedon ja tietämisen narratiivista luonnetta ja luonnontieteellisen tiedon merkitysten rakentamista osana nuorten elämää. PISAn mukaan nuoret osaavat luonnontieteitä 9. luokalla keskimäärin edelleen hyvin, mutta haasteita ovat polarisoituminen, S2-oppilaiden erottuminen ja se, että tietämisestä ei nähdä tärkeäksi. Pohditaan järkeilyn ja päättelyn mahdollistavien työtapojen merkitystä osana opiskelutaitojen kehittämistä.

Sari Yrjänäinen, FT, yliopistonlehtori

yläkoulu, fysiikka, kemia

luento

Himmelit - vanhaa suomalaista fraktaaligeomeriaa
15:30 - 16:15

Himmeleitä tehtiin koko Euroopassa satoja vuosia, mutta nykyisin himmeli tunnetaan koko maailmassa suomalaisena taidekäsityönä. Tämän kiehtovan historiallisen tosiasian syynä ovat joulukuusi ja Martat.
Himmelin muoto on jokaiselle suomalaiselle niin tuttu, että muodon yhteys fraktaaleihin ja Platonin kappaleisiin jää nykyajan matemaatikoilta useimmiten täysin huomaamatta.

Virpi Erämaja, Rauman Lyseon lukiosta himmelöitynyt lehtori, FM

kaikki kouluasteet, Matematiikka

luento

Kemiaa yms (E126)
Kemiaa yms (E126)
Biomassans molekyler i kemiundervisningen och för den kemiska industrin
10:45 - 11:30

I denna föreläsning presenteras hur biomassans molekyler så som kolhydrater och lignin kan utnyttjas i kemiundervisningen och inom den kemiska industrin. I föreläsningens första del lyfts fram några intressanta detaljer så som kolhydraternas roll som livets molekyler och hur olika monosackarider är besläktade med varandra. I den andra delen riktas fokus mot nuvarande och framtida tillämpningar av biomassans molekyler genom att lyfta fram några aktuella forsknings- och användningsområden.

Tiina Saloranta-Simell, Docent, TkD, Åbo Akademi

Kaikki kouluasteet, kemia / gymnasium, årskurserna 7-9, kemi

luento / föreläsning

Värejä ja valoja - värikkäitä kemian demonstraatioita
11:45 - 12:30

Värikkäitä ja valoisia kemian demonstraatioita. Pohditaan lisäksi, mitä demonstraation avulla voisi olla mahdollista oppia.

Elina Sjöholm, kemian lehtori, FT, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio

yläkoulu, lukio, Kemia

esitys

Matematiken i renässansen och renässansen i matematiken
13:30 - 14:15

Den västerländska matematiken var länge i jämförelse med omvärlden väldigt outvecklad. Efter grekerna skulle det dröja till renässansen innan intresset för matematiken började på nytt, med början i 1300-talets Florens, Pisa och andra norditalienska städer. Framförallt bidrog italienarna med att ekonomin berikades med nya termer som brutto (smutsig), netto (ren) m.m. Man började översätta arabiska verk om algebra till latin, och gick alltmer ifrån de latinska siffrorna till förmån för dagens. Matematiken utvecklades kraftigt. Det gyllene snittet och Fibonacci, Galileo Galilei och Leonardo da Vinci bidrog alla till att matematiken och naturvetenskaperna tog stora steg framåt.

Vid Brändö gymnasium har vi samkört ett projekt mellan matematik, filosofi och historia som utmynnade i en studieresa med 23 studerande i år till Italien. Kom och lyssna på hur vårt projekt genomfördes!

Jan-Anders SALENIUS, Fil.mag. och lektor i matematik, Brändö gymnasium, Helsingfors

lukio, Matematiikka / gymnasium, matematik

luento / föreläsning

Turvallisuuskasvatus peruskoulussa - tekemällä oppii
14:30 - 15:15

Käyn esityksessä läpi havaintoja peruskoulun turvallisuuskasvatuksesta. Tarkastelen aihetta yhtäältä pelastusalan ammattilaisena, mutta myös turvallisuuskasvatukseen pureutuvan väitöskirjatyöni kautta.

yläkoulu, alakoulu, kaikki oppiaineet

Mikko Puolitaival, KM, Satakunnan pelastuslaitos

MAOLin MATIKKATREENIT -tukimateriaali yläkouluun ja toisen asteen alkuun
15:30 - 16:15

Tule kokeilemaan MAOLin Matikkatreenien tukiopetustehtäviä. Näe ja koe, miten helppoa oppilaan on tehdä peruskoulumatematiikan tukiopetustehtäviä ja miten vaivattomasti opettajana näet oppilaiden osaamisen kehittymisen.
Kaikki treenipolut valmistuvat lukuvuodeksi 2025-2026, mutta ensimmäiset sähköiset oppimispolut ja alkukartoitukset ovat jo nyt käytettävissä MAOL2-oppimisalustalla! MAOLin jäsenille tuen tehtävien monisteversiot ovat jäsenetu - tervetuloa tutustumaan!

Ota oma tietokone mukaan pajaan.

Virpi Mikkonen, TOMA-hankekoordinaattori, MAOL ry

Kaikki kouluasteet, Matematiikka

työpaja

Matematiikkaa (D244)
Matematiikkaa (D244)
Matematiikan käsitteellistä ymmärrystä opettamassa - Proseduraalinen ja konseptuaalinen tieto kilpakumppaneina?
10:45 - 11:30

Monet ajattelevat, että matematiikka on vaikeasti hahmotettava kokoelma kaavoja ja erilaisia temppuja, joita yritetään oppia ulkoa. Toisille matematiikka tarjoaa ahaa-elämyksiä, kun sen palat loksahtavat kauniisti paikoilleen. Panostatko sinä opetuksessasi erityisesti sujuvaan laskutaitoon ja selkeisiin laskuesimerkkeihin? Vai etsittekö oppilaiden kanssa yhdessä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja pyritte perustelemaan asioita matemaattisin käsittein? Tässä työpajassa pohditaan proseduraalisen eli menetelmätiedon ja konseptuaalisen eli käsiteellisen tiedon suhdetta matematiikan opetuksessa ja sitä, millaiset pedagogiset ratkaisut tukevat käsitteellisen ymmärryksen rakentumista?

Tomi Kärki, dosentti, Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto

Kaikki kouluasteet, Matematiikka

luento

Toinen mahdollisuus numerotaitoisuuden oppimiselle
11:45 - 12:30

Erityisopettaja tai yläkoulun opettaja voi tukea opiskelijoita arjen matematiikan taidoissa yksilöllisesti numerotaitoisuuden tasoluokituksen avulla. Opiskelija ohjataan iästä ja luokka-asteesta riippumatta omia kykyjään vastaavien ja motivoivien harjoitusten äärelle. Sähköisissä oppimisympäristöissä on harjoitusten ohessa käytettävissä myös animoitua tukimateriaalia teorian ja käsitteiden ymmärtämisen vahvistamiseksi. Lisää tietoa osoitteesta numerotaitoisuus.fi.

Arto Kortelainen, Tutkimuskoordinaattori ja Juhani Kolu, FM, Turun Yliopisto

Kaikki kouluasteet, Matematiikka

työpaja

Miksi matematiikan arviointia tulisi haastaa?
13:30 - 14:15

Vaikka matematiikan osaamisessa on havaittu vakavia puutteita ja arviointia pidetään yleisesti opetuksen Akilleen kantapäänä, vallitsevia arviointikäytänteitä ei ole haastettu tarpeeksi. Tutkijat ovat pyrkineet lähinnä erottamaan summatiivisen ja formatiivisen arvioinnin toisistaan, mikä on haitannut opettajien arviointiosaamisen kehittymistä. Esityksessä perustellaan teoreettisesti käänteinen arviointi ja osoitetaan käytännössä, miten arvioinnilla kannetaan vastuuta myös matemaattisen identiteetin ja itseohjautuvuuden tukemisen velvoitteista.

Marika Toivola, väitöskirjatutkija ja lehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu

Kaikki kouluasteet, Matematiikka

luento

Speeddate med laborativa matematikövningar
14:30 - 15:15

Detta är en workshop där deltagaren får göra snabba bekantskaper med några laborativa övningar inom matematik för årskurs 7-9. En del övningar konkretiserar olika matematiska innehåll och andra fungerar som variation i undervisningen.

Nina Aspegren, Lektor i matematik vid Sarlinska skolan, resursperson vid Skolresurs vid ÅA

yläkoulu, matematiikka / årskurserna 7-9, matematik

työpaja / workshop

Puhutko matikkaa? – kielentämisestä tukea matemaattiseen ymmärrykseen
15:30 - 16:15

Miten tukea ja edistää oppijoiden intoa ymmärtää matematiikkaa kielentämisen keinoin Työpajamme pureutuu tähän kysymykseen tarjoten tutkimusperustaista tietoa siitä, kuinka matemaattista ajattelua voidaan ilmaista neljän kielen mallin avulla varmistaen matemaattisen osaamisen rakentuminen käsite- ja menetelmätiedon varaan. Asiantuntija-alustuksen jälkeen pääset itse kokeilemaan käytännön ideoita oppimista tehostavista sekä toimintaan ja matikkapuheeseen aktivoivista harjoituksista matematiikan oppitunneilla.

Työpajan sisällöt on suunnattu matematiikan opetukseen yläkoulussa ja toisella asteella.
Työpajan järjestää LUMA-keskus Suomen LUMATIKKA+ -ohjelma.

Eveliina Hietakymi, FM: matematiikan ja maantieteen aineenopettaja, Helsingin yliopisto ja Alisa Uusi-Kilponen, KM, luokanopettaja ja matematiikan aineenopettaja, Helsingin yliopisto

yläkoulu, lukio, Matematiikka

luento, työpaja

Yritystyöpajat 1 (E130)
Yritystyöpajat 1 (E130)
Studeo: Lyhyen ja pitkän matematiikan yo-kokeisiin valmistautuminen opetusryhmässä tai itsenäisesti
10:45 - 11:30

Tule työpajaan kuulemaan, miten Studeon oppimateriaalit ja alusta tukevat sekä itsenäisesti että opintojaksolla ryhmässä opiskelevan valmistautumista matematiikan ylioppilaskokeeseen. Eriyttäminen, opintojen edistymisen reaaliaikainen seuraaminen ja monipuolinen arviointi onnistuvat helposti.

Tehtävät ja esimerkit on jaoteltu yo-kokeen mukaisesti A- ja B-osan tehtäviin. Materiaalit tukevat opiskelijan harjoittelua kuvilla, videoilla ja kattavilla mallivastauksilla. Opiskelija harjoittelee tehtäviin vastaamista yo-kokeessa käytössä olevin välinein. Materiaalin mukana tulevat preliminäärikokeet ovat matematiikan ylioppilaskokeen uuden rakenteen mukaiset.

Työpajassa tutustut myös uusiin elokuussa julkaistuihin lyhyen ja pitkän matematiikan Preppaaja-kertausmateriaaleihin. Preppaajat on suunniteltu opiskelijoille, jotka eivät voi osallistua opintojaksolle tai haluavat kerrata itsenäisesti omaan tahtiin. Preppaajat pohjautuvat kertausteoksiin, ja ne tarjoavat tukea itsenäiseen kertaamiseen valmiilla lukuaikataululla, opetusvideoilla ja tehtäväpoluilla. Preppaajasta saa myös kurssitodistuksen.
Tule hakemaan tuoreimmat vinkit sisällöistä ja alustan uusimmista ominaisuuksista, jotka tekevät opettamisen ja ylioppilaskokeeseen kertaamisen tehokkaaksi ja sujuvaksi!

Pajan pitäjä: lukion opettaja ja oppikirjailija Tom Gladh
(kustannustoimittaja Lea Linna ja kustannuspäällikkö Jessica Salminen-Saari mukana)

lukio, matematiikka

Studeo: Fysiikan ja kemian yo-kokeisiin valmistautuminen opetusryhmässä tai itsenäisesti
11:45 - 12:30

Kertaus on opintojen äiti, mutta Studeon kertausmateriaalit ovat vielä sitäkin enemmän.

Tule mukaan työpajaan, jossa esittelemme, kuinka Studeon fysiikan ja kemian kertausteokset helpottavat oppimista ja tekevät opettamisesta entistä innostavampaa. Työpajassa näet, kuinka Studeon alustalla voit eriyttää ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Materiaalissa on monipuolisia tehtäviä, kuten video- ja data-analysointitehtäviä, joissa käytetään yo-kokeen vastauseditoria ja eri ohjelmistoja. Ohjelmisto-ohjeet sekä kattavat mallivastaukset tukevat opiskelijan harjoittelua. Työpajassa kuulet parhaat vinkit sähköisen oppimateriaalin hyödyntämiseen ylioppilaskokeeseen kertaamisessa.

Työpajassa tutustut myös juuri julkaistuihin Studeon lukion fysiikan ja kemian Preppaaja-kertausmateriaaleihin. Preppaajat on suunniteltu tukemaan opiskelijoita, jotka eivät voi osallistua opintojaksolle tai haluavat kerrata itsenäisesti omaan tahtiin. Preppaajat pohjautuvat kertausteoksiin, ja ne tarjoavat tukea itsenäiseen kertaamiseen valmiilla lukuaikataululla, opetusvideoilla ja valituilla tehtävillä. Preppaajasta saa myös kurssitodistuksen.

Työpaja on suunnattu lukion fysiikan ja kemian opettajille, jotka haluavat hyödyntää moderneja oppimateriaaleja tehokkaasti ja innostavasti. Tule mukaan oppimaan, innostumaan ja parantamaan opiskelijoidesi oppimiskokemusta!

Pitäjät: oppikirjailijat Jari Ahonen ja Lea Linna

lukio, kemia, fysiikka

Studeo: - Ihan digiä matematiikkaa – tutkien ja askarrellen
13:30 - 14:15

Opi, miten sähköinen oppimateriaali antaa uusia ulottuvuuksia opetukseen ja tarjoaa paljon enemmän kuin perinteinen paperikirja!

Työpaja havainnollistaa, kuinka voit elävöittää opetustasi ja tukea oppimista digitaalisuuden parhaiden puolien avulla. GeoGebra-sovelmat ja opetusvideot auttavat uusien abstraktien asioiden oppimisessa. Studeon monipuolisessa uudessa yläkoulun matematiikan oppimateriaalisarjassa ohjelmoinnin opetuksesta on tehty helppoa niin opettajalle kuin oppilaallekin. Konetarkisteiset tehtävät tarjoavat paitsi välittömän palautteen oppilaalle myös kaivattua kevennystä opettajan työhön. Studeon yläkoulun matematiikka antaa myös mahdollisuuksia ja vinkkejä monialaisuuteen, vihkotyöskentelyyn ja toiminnallisiin työtapoihin kuten askarteluun.

Työpaja on suunnattu yläkoulun matematiikan opettajille, jotka haluavat rikastuttaa opetustaan ja hyödyntää moderneja oppimateriaaleja tehokkaasti. Osallistumalla saat käytännön vinkkejä ja työkaluja, joilla voit parantaa oppilaiden oppimiskokemusta.

Tervetuloa mukaan innostumaan ja oppimaan!

Pajan pitäjä: Oppikirjailija, matemaattisten aineiden lehtori Henna Hautakoski (Kustannuspäällikkö Jessica Salminen-Saari mukana)

yläkoulu, matematiikka

Fotoniikan lippulaiva PREIN: Valo-opin opetusta kokeellisesti - Photonics Explorer Kit
14:30 - 15:15

Tule tutustumaan fysiikan opetussuunnitelmaan kytkeytyvän valo-opin kokeelliseen opetukseen. Työpajassa esitellään valo-opin opetuspakettia (Photonics Explorer Kit) ja toteutetaan yhdessä yksi paketin kahdeksasta temaattisesta opetuskokonaisuudesta:

- Valosignaalit – valon ominaisuudet ja hyödyntäminen (tietoliikenne)
- Värit – värien havaitseminen, additiivinen ja vähennysvoimainen värien sekoitus
- Linssit ja teleskoopit – taittuminen ja kuvantaminen
- Silmät ja näkö – ihmissilmän ja digitaalikameran vertailu
- Valon lähteet – eri valonlähteet, laserit
- Polarisaatio – sovellukset näytöissä ja biotieteissä
- Diffraktio ja interferenssi – spektrometria
- Tutkijan työ – kannustaa nuoria luonnontieteiden ja tekniikan aloille

Kouluttajat: Saana Kinnunen ja Iiro Muhonen

Järjestäjä: Fotoniikan lippulaiva (PREIN), Itä-Suomen yliopisto ja Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus

kaikki kouluasteet, fysiikka

eMathStudio: Osaamiskartoitukset & Osaamisaukkojen paikkaaminen generatiivisen tekoälyn avulla
15:30 - 16:15

Tervetuloa tutustumaan miten generatiivinen tekoäly toimii eMathStudiossa, sekä miten sitä voidaan hyödyntää yläkouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa sekä ammattikorkeakouluissa. Esittelemme miten tärkeä palautesykli toimii tekoälyä hyödyntäen, miten osaamiskartoituksia voidaan hyödyntää eMathStudiossa, sekä miten eMathStudio luo jokaiselle oppijalle yksilöllisen oppimispolun.

Työpajan vetäjät: Ida Rönnlund ja Petri Salmela

Lisätietoja eMathStudiosta ja työpajasta löydät osoitteesta: https://emathstudio.com/maolpaivat2024

lukio, yläkoulu, ammattikoulu, matematiikka

Yritystyöpajat 2 (D263)
Yritystyöpajat 2 (D263)
E-Oppi: e-Opin oppikirjailijoiden tekoälyvinkit fysiikan ja kemian opetukseen
10:45 - 11:30

Miten tekoälyä on järkevää käyttää fysiikan ja kemian opetuksessa? Luvassa on käytännön vinkkejä sekä mallitehtäviä yläkoulun ja lukion opetukseen.

yläkoulu, lukio, fysiikka, kemia

Schoolstore: TI-Nspire CX CAS -ohjelmisto
11:45 - 12:30

Ajankohtaisia aiheita, kuten yo-kirjoitusten esimerkkejä matematiikan YO-kokeista CAS-laskentaa, Python-ohjelmointia ja Widgettejä hyödyntäen.

Olli Karkkulainen / SchoolStore.fi

lukio, matematiikka

Schoolstore: Vernier -mittausjärjestelmät ja ohjelmistot
13:30 - 14:15

Vernierin monipuolisen ja helppokäyttöisen mittausteknologian uusista tuotteista tutustutaan esimerkiksi langattomaan voimalevyyn(FY) ja paineanturiin(FY/KE), joka toimii myös nesteiden kanssa. Samalla perehdytään Graphical Analysis Pro -ohjelman ominaisuuksiin.

Markku Parkkonen / SchoolStore.fi

yläkoulu, lukio, fysiikka, kemia

MFKA: MAOL2-oppimisympäristö: Matematiikan alkukartoitus lukioon
14:30 - 15:15

Tervetuloa tutustumaan MAOL2-oppimisympäristön alkukartoituksen käyttöön opetuksessa. Työpajassa tutustumme lukion alkukartoituksen toiminnallisuuksiin ja sisältöihin. Pääset myös näkemään työpajassa, kuinka alkukartoituksen tuloslistan avulla voidaan tunnistaa oppijoiden vahvuudet ja heikkoudet eri osa-alueilla, jotta tarpeenmukaista tukea ja ohjausta voidaan tarjota jo varhaisessa vaiheessa.

lukio, matematiikka

Yritystyöpajat 3 (E132)
Yritystyöpajat 3 (E132)
Otava: Innostavia ja oivaltavia lisämateriaaleja yläkoulun matematiikan opetukseen
10:45 - 11:30

Kaipaatko matematiikan oppitunneille virkistävää vaihtelua tai uusia ideoita oppilaiden aktivointiin? Työpajassa käydään läpi erilaisia Ääretön-sarjaan kuuluvia lisämateriaaleja ja vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Saat mukaasi aineistoja, jotka voit ottaa käyttöösi vaikka heti seuraavalla oppitunnilla.

yläkoulu, lukio

MFKA: MAOL2-oppimisympäristö: Matematiikan alkukartoitukset yläkouluun ja toiselle asteelle
11:45 - 12:30

Tervetuloa tutustumaan MAOL2-oppimisympäristön alkukartoitusten käyttöön opetuksessa. Työpajassa tutustumme matematiikan alkukartoituksen toiminnallisuuksiin ja sisältöihin. Pääset myös näkemään työpajassa, kuinka alkukartoituksen tuloslistan avulla voidaan tunnistaa oppijoiden vahvuudet ja heikkoudet eri osa-alueilla, jotta tarpeenmukaista tukea ja ohjausta voidaan tarjota jo varhaisessa vaiheessa.

yläkoulu, lukio, ammattikoulu, matematiikka

Casio: ClassWiz CW sähköiset laskimet
13:30 - 14:15

ClassWiz CW -sarjan sähköiset laskimet ja QR-koodin käyttö laskujen havainnollistamisessa. Työpajassa esitellään esimerkkien avulla ClassWiz CW -sarjan laskimien sovellukset ClassWiz Calc App ja ClassWiz Sticky Emulator. Jokainen osallistuja saa esimerkein varustetun vihkosen laskimen käytöstä sekä tunnukset sähköisiin laskimiin. Lisäksi osallistujien kesken arvotaan 2 kpl fx-991CW laskimia.

yläkoulu, ammattikoulu, AMK, matematiikka

Casio: ClassWiz CW laskimet
14:30 - 15:15

ClassWiz CW -sarjan laskimien ominaisuudet. Työpajassa esitellään fx-82/85/991CW laskimien käyttöä funktioiden arvojen taulukoinnissa, yhtälön ratkaisussa, jakaumissa ja tilastomatematiikassa. Lisäksi käydään läpi laskimen asetukset. Jokainen osallistuja saa esimerkein varustetun vihkosen laskimen käytöstä. Osallistujien kesken arvotaan 2 kpl fx-991CW laskimia.

yläkoulu, ammattikoulu, AMK, matematiikka

Lauantain ohjelma

Osaan ohjelmista, erityisesti työpajoihin, on rajoitettu osallistujamäärä. Paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.