Ohjelma (Poimintoja)
Koulutuspäivien ohjelma koostuu perjantain ekskursioista, lauantain luento- ja työpajaohjelmasta sekä iltajuhlasta.
Ekskursioista julkaistaan tarkemmat tiedot elokuussa. Retket pääkaupunkiseudun kohteisiin järjestetään perjantaina iltapäivällä, noin klo 12-16. Lauantaina koulutuspäivien ohjelmaa on klo 9-16, ja tapahtuma huipentuu iltajuhlaan klo 19 alkaen.
Koko ohjelmakartta julkaistaan myöhemmin! Luvassa on yli 30 luentoa ja työpajaa.
Vuonna 2022 koulutuspäivät järjestetään yhteistyössä Nordic & Baltic GeoGebra Networkin kanssa, ja MAOL-koulutuspäiville osallistuvien on mahdollista osallistua myös kansainväliseen ohjelmapolkuun. Lisätiedot NGGN2022-konferenssin sivuilta.
MAOLin ohjelmassa mm.
Syksy Räsänen (kosmologi, Helsingin yliopisto: Fysiikan opetuksen sirpaleiden liimaamista.
Opetussuunnitelmassa fysiikka ei muodosta johdonmukaista kokonaisuutta, ja moderni fysiikka lähes sivuutetaan. Miten asian voisi korjata?
Kalle Vähä-Heikkilä (Fysiikan lehtori): Fysiikan demoshow
Luennolla esitellään eri fysiikan aihealueisiin liittyviä fysiikan demoja.
Antti Laaksonen (tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto): MAA11 – Ohjelmointi ja algoritmit lukiossa.
Luento näyttää esimerkkejä siitä, mitä uusia mahdollisuuksia ohjelmointi tuo lukion matematiikan opetukseen.
Anni Lampinen (KM, toiminnanjohtaja, Varga-Neményi ry): ”Kunpa ne osais edes kertotaulun!”
Miksi kertotaulun takominen oppilaiden päihin ei aina onnistu? Työpajassa tutustutaan siihen, miten lukujen käsittelytaito kehittyy.
Ari Myllyviita (FM, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu): Kemikaaliturvallisuus koulussa.
Ajankohtaisasiaa kemikaalilainsäädännöstä ja sen muutoksista työturvallisuuden näkökulmasta koulussa.
Anna Pomoell (Kyrkslätts gymnasium) & Tanja Häkli (Gymnasiet Lärkan): Escape room i kemi!
Vi bekantar oss med ett par färdiga Escape rooms och diskuterar hur man kan använda dem i undervisningen i kemi för åk 7-9 och gymnasiet.
Najat Ouakrim-Soivio (Kasvatustieteen dosentti, KT, FL): Formatiivisen arvioinnin tehtäviä ja toteutustapoja
Työpajassa käsitellään oppimista tukevan arvioinnin ja sen perusteella annettavan palautteen tehtäviä ja toteutustapoja opettajan ja oppilaan näkökulmista.