Hyppää MAOL-junan kyytiin! Koulutuspäiville voi saapua perjantaina etelästä MAOL-porukassa. Meille on varattu koko ravintolavaunun yläkerta. Ilmoittautumisen yhteydessä voit ostaa junalipun MAOL-junaan. Hinta on tavanomainen, ajoissa ostetun VR:n junalipun hinta. Junamatkalle on suunnitteilla myös pientä MAOL-henkistä ohjelmaa. Kokkolassa syödään lounasta, jonka jälkeen voit osallistua perjantain ekskursioille.

Aikataulu

8.20 Helsinki

9.58 Tampere

11.05 Seinäjoki

12.26 Kokkola

Muut junan pysähdyspaikat ovat Pasila 8.25, Tikkurila 8.35, Lapua 11.21, Kauhava 11.30 ja Pietarsaari-Pedersöre 12.08.

Tampereen pohjoispuolella kuullaan junassa lyhyt asiantuntijapuheenvuoro:

Pekka Kallio: Rautatieturvalaitteet

Junien massat ja nopeudet ovat suuria ja pysähtymismatkat pitkiä, joten tekniset keinot ovat välttämättömiä turvallisen junaliikenteen varmistamiseksi. Rautateillä käytössä oleva turvalaitejärjestelmä koostuu eri tehtäviä hoitavista kokonaisuuksista, kuten asetinlaitteesta, suojastuksesta ja junien kulunvalvonnasta. Järjestelmät mm. turvaavat junille reitit eli kulkutiet, sekä valvovat, että kuljettajat noudattavat joka tilanteessa opasteita ja suurinta sallittua nopeutta. Turvalaitejärjestelmíen evoluutio on kulkenut mekaanisista relepohjaisten kautta nykyisiin tietokoneilla toteutettuihin järjestelmiin. Vaikka uudet asennukset ovatkin pääasiassa tietokonepohjaisia, turvalaitteiden pitkien elinkaarien takia relepohjaisia laitteita tulee olemaan Suomessa käytössä vielä vuosikymmeniä. Mekaniikan, sähkötekniikan ja tietotekniikan asiantuntemus on keskeisessä roolissa turvalaitejärjestelmien luotettavassa toiminnassa.

Puhuja Pekka Kallio (FM (tietojenkäsittelytieteet), tohtorikoulutettava (tietotekniikka)) on turvalaiteasiantuntija Sweco Finland Oy:ssa.