Ohjelma lauantaina 9.10.2021
Poimintoja ohjelmasta ja esiintyjistä
Kanavien 1-6 esitykset ovat pääsääntöisesti 30 minuutin mittaisia. Esityksen jälkeen on varattu aikaa kysymyksiin vastaamiselle. Esitysten porrastaminen mahdollistaa uuteen esitykseen siirtymisen aina 30 minuutin välein.
Keskustelualueella on ohjelmaan merkittyinä aikoina lyhyitä alustuspuheenvuoroja, joiden jälkeen käydään aiheeseen liittyvää keskustelua. Muulloin keskustelualue on osallistujien vapaassa käytössä kollegoiden kanssa keskusteluun ja verkostoitumiseen.
Luennot ja työpajat
Avajaisten ohjelma:
Projektipäällikkö Tiina Karjalaisen tervetulotoivotus
MAOL ry:n puheenjohtaja Tarja Ylivuoren tervehdys
Vuoden matemaattisten aineiden opettajan palkitseminen
Tampereen pormestarin Anna-Kaisa Ikosen tervehdys
MFKA-Kustannus Oy 40 vuotta, hallituksen puheenjohtaja Teemu Hiltula
Minkälaisia taitoja työelämässä tarvitaan tulevaisuudessa? Entä kuinka varmistua oman osaamisen relevanttiudesta nopeasti muuttuvassa maailmassa. Mm. näihin kysymyksiin haetaan vastauksia luennolla, jossa heittäydytään systeemisen oppimisen ja kehittymisen pyörteisiin.
Mikko Kuitunen, Vincit Oyj, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja
Etäkoulutuspäivän pääpuhuja
Jätteen kierrätyksen ja energiahyödyntämisen tilanne Euroopassa ja Suomessa. Tammervoiman jätteenpolttolaitoksen yleisesittely osana Pirkanmaan jätehuoltoratkaisua.
www.tammervoima.fi
Mika Pekkinen, DI, toimitusjohtaja Tammervoima Oy
yläkoulu, lukio, ammattiopisto
Raitiovaunu on matkustajille näkyvin osa raitiotiejärjestelmää. Vaunun kehitystyö pitää sisällään useita fysiikan perusoppien soveltamisia siten, että vaunu saadaan osaksi matkustajalle hieman näkymättömämmäksi jäävää järjestelmää. Rataverkko on mm. mekaniikan, sähköopin ja jopa, kesällä hyvin havaitun, lämpöopin monisäikeinen yhteensovitus. Matkustajamukavuus syntyy taustajärjestelmien toimivuudesta ja nykyään tässä hyödynnetään esim. vaunusta löytyvää optiikkaa. Vaikka kaikki pohjautuu vanhaan kunnon pyörään, niin muukin fysiikan soveltaminen nostaa Tampereen ratikan 2020-luvulle.
Niina Uolamo, projekti-insinööri, Tampereen raitiotie Oy
Harjavallan metallinjalostusteollisuuden tulevaisuuden näkymiä ja osaamistarpeita.
Mikko Luoma, insinööri, tehdaspalvelujohtaja Nornickel Harjavalta
ammattiopisto, lukio / yhteiskunta, matematiikka, kemia
Lyhyt kuvaus pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostuksesta ja sen poikkitieteellisyydestä. Kemialliset, biokemialliset ja fysikaaliset reaktiot erilaisissa kunnostusmenetelmissä.
Mikko Myllymäki, FM, soveltava kemia, Doranova Oy
ammattiopisto, lukio, ammattikorkeakoulu / yhteiskunta, kemia
Lyhyt kuvaus siitä, miten taloustiede on kehittynyt tieteenä viime vuosikymmeninä ja mitä se voi parhaimmillaan tarjota isoihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Taloustieteellisessä tutkimuksessa käytetään nykyisin huomattavasti aiempaa enemmän laajoja rekisteriaineistoja ja erilaisiin politiikkamuutoksiin nojaavia tutkimusasetelmia, joiden perusteella voidaan tuottaa hyvin tärkeää ja uskottavaa tietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi.
Jarkko Harju, professori, Tampereen yliopisto
Maisteriopiskelijat Milla (genetiikka) ja Petri (matematiikka ja tilastotiede) kertovat opinto- ja urapoluistaan sekä siitä, mihin lukio valmisti ja mistä olisi ollut hyvä tietää enemmän.
Milla Halme, LuK, Helsingin yliopisto
Petri Laarne, LuK, Helsingin yliopisto
peruskoulu, lukio / matematiikka, kemia, yleinen
Kehitetään yhdessä kestävän elämäntavan aiheisiin sopivia monialaisia sisältöjä, oppimisympäristöjä ja oppijoiden yhteisöjä.
Anna-Leena Kähkönen, FT, Jyväskylän yliopisto
Merja Kauppinen, FT, dosentti, lehtori, Jyväskylän yliopisto
peruskoulu, lukio, ammattiopisto / luonnontieteet
Esittelemme MAOL:n neljän tieteen kilpailutoimintaa sekä kansainvälisiin kilpailuihin johtavaa valmennustoimintaa.
Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
Lasse Franti, Savonlinnan lyseon lukio
Kjell Knapas, FT, Helsingin yliopisto
Antti Laaksonen, FT, Helsingin yliopisto
matematiikka, fysiikka, kemia, tietotekniikka / perusopetus, lukio
Flipped Classroom on yksi tunnetuimmista opetuksen strategisista lähestymistavoista, joka muokkaa teknologian ja kontaktiopetuksen välistä suhdetta helposti ymmärrettävään ja omaksuttavaan muotoon. Maailmanlaajuisesti jo 15 vuoden ajan käytettynä ja tutkittuna Flipped Classroom on hyvin kehittynyt vastaamaan opettajien tarpeisiin.
Tämä menetelmä on laajentunut Suomessakin vähitellen alakouluista korkeakouluihin. Menetelmän etuna on suuri joustavuus opettajan kontaktiopetuksen ajankäytön kannalta. Flippauksen strategisen raamin sisällä voidaan soveltaa erityyppisiä pedagogisia ratkaisuja esim. ongelmakeskeistä ja vertaisoppimista sekä mestari-kisälli oppimista.
Luennolla annetaan vinkkejä flippauksen toteuttamiseen.
Markku Saarelainen, FT, Opetuksen strategisen kehittämisen työelämäprofessori, Tampereen yliopisto.
peruskoulu, lukio / matematiikka, fysiikka, kemia
Esityksessä tarkastelen kokemuksia ja tuloksia etäopetuksesta, johon jouduttiin vuoden 2020 ja 2021 aikana. Miten etäopetusta voi kehittää ja millaisia pedagogisia ratkaisuja kannattaisi ottaa käyttöön?
Liisa Ilomäki, KT, dosentti, Helsingin yliopisto
perusopetus, lukio / matematiikka, fysiikka, kemia, tietotekniikka
Esimerkkejä ammatillisen koulutuksen matemaattisten aineiden opetuksen arjesta
Hanna Hakala, laboratorioalan ja yhteisten aineiden opettaja, Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu
Kerttu Moilanen, yhteisten ja lukioaineiden opettaja, Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu
peruskoulu, ammattiopisto, lukiomatematiikka / fysiikka, kemia, tietotekniikka
Hur bedöms olika typer av grafiska lösningar gjorda med GeoGebra i studentexamen? Vad bör vara med i lösningen och hur vet man när en lösning ger full poäng och när metoden räknas som prövning?
Nikke Palmberg, FD, lektor i matematik och fysik, Vasa övningsskolas gymnasium
lukio / matematiikka
Esityksessä kuulemme aerosolitutkijan näkökulman koronaviruksen leviämisestä ilman kautta.
Miikka Dal Maso, professori, Tampereen yliopisto
Luennolla tutustutaan konkreettisiin keinoihin, joilla opetusta voi eriyttää peruskoulun fysiikassa ja kemiassa.
Jukka Kohtamäki, DI, matemaattisten aineiden opettaja, Kanavan koulu, Lempäälä
peruskoulu / fysiikka, kemia
Fysiikan ylioppilaskokeeseen osallistui keväällä 2021 noin 9000 kokelasta. Käyn esityksessäni läpi, mitä heidän vastauksensa kertovat lukiolaisten fysiikan osaamisesta tällä hetkellä. Kuvailen kokeen sensoroinnin periaatteita ja suhdetta opettajien suorittamaan alustavaan arviointiin. Tarkastelen myös ylioppilaskokeen tehtävärakenteen muuttumista digitaaliseen kokeeseen siirtymisen jälkeen ja mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia.
Jukka Maalampi, FT
lukio / fysiikka
Tule tutustumaan uusiin lukioon suunnattuihin fysiikan, matematiikan ja kemian pakopeleihin. Pelit ovat ilmaisia, eivätkä vaadi opettajalta juurikaan ennakkovalmisteluja. Esittelyssä myös muuta mielenkiintoista Lukema-verkostolle tuotettua opetuksen tukimateriaalia, kuten virtuaalilabra, virtuaalivierailu sekä videokokoelma!
Kirsi-Maria Vakkilainen, FM, luonnontieteen kehittämistehtävän vastaava, Otaniemen lukio
lukio / fysiikka, kemia, matematiikka
Miksi matematiikan taidot ovat merkityksellisiä opiskelijalle tulevassa työelämässä? Jatko-opintoja sekä tulevaisuuden työpaikkaa varten on olennaista hyvät matemaattiset taidot. Nuorille on tärkeää opastaa hyvissä ajoin fiksumpaan rahankäyttöä ja oman taloutensa hallintaa. OP Tampere on jo vuosia toteuttanut vastuullisuusteemaansa tästä näkökulmasta vieraillessaan Tampereen alueella eri oppilaitoksissa pitämässä Pankkitunteja sekä Taloustaitotuokioita. Lisäksi finanssiasioissa OP Tampere tuottaa Finanssikoutsi -materiaalia Youtube -kanavalle.
Annika Pöysti, YAMK (tradenomi), Asiakkuuspäällikkö, OP Tampere
peruskoulu, lukio / matematiikka
Lempäälän lukiossa on käytetty viime vuosina yhteisopettajuutta matematiikan opetuksessa. Parhaimmillaan 90 oppilasta on ollut samassa tilassa yhdessä kolmen opettajan kanssa. Kokeilut ovat olleet osa ESR-rahoitteista Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää -hanketta, jossa on tutkittu oppilaiden erilaisia RSMP-motivaatioprofiileja suhteessa oppilaiden asenteisiin erilaisiin työtapoihin ja ylipäänsä matematiikkaa kohtaan.
Hankesivut/
RSMP-motivaatioprofiileista ja matematiikasta
Mika Setälä, FM, Lempäälän lukio
lukio, yläkoulu / matematiikka
Karvi arvioi syksyllä 2018 koulutulokkaiden matematiikan ja äidinkielen taitoja. Samojen oppilaiden osaamista arvioitiin uudestaan alkuopetuksen jälkeen syksyllä 2020. Luennolla esitellään arvioinnin toteutusta ja tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyviä tuloksia oppilaiden matematiikan taidoista ensimmäiseltä ja kolmannelta luokalta.
Annette Ukkola, arviointiasiantuntija, Karvi
alakoulu, yläkoulu / matematiikka
Matematiikkaa tarvitaan kaikilla aloilla – nykyinen mielleyhtymä turhan tekninen
Matematiikan tarpeellisuus jatko-opinnoissa valkenee monelle lukiolaiselle lähinnä jatko-opintojen valintapisteiden määräytymisestä. Käytännössä matematiikka on soluttautunut kaikille aloille ja tulee yllättävissäkin tilanteissa esille.
TyöMAA on ESR-hanke, jossa lukiolaisten valintoihin ja opiskelumotivaatioon vaikuttamisen ohella lisätään opinto-ohjaajien ja matematiikan opettajien näkemystä siitä, minkälaista matematiikkaa työelämässä tarvitaan ja minkälainen matematiikan osaaminen eri alojen jatko-opinnoissa ja opiskelijavalinnoissa painottuu.
Hankkeen aikana on mm.
- tuotettu opettajien käyttöön GeoGebra-alustalle opetusmateriaalia, jossa esitellään todellisia tilanteita ja esimerkkejä matematiikan käytöstä eri ammateissa.
- koulutettu matematiikkalähettiläitä, jotka vierailevat kouluilla kertomassa oman alansa matematiikan tarpeesta sekä matematiikan opiskelusta korkeakoulussa.
- kehitetty Työelämän matematiikkaa -verkkokurssi, joka soveltuu sekä lyhyen että pitkän matematiikan opiskelijoille.Työelämän matematiikka -kurssilla lukiolaisella on mahdollisuus laskea eri alojen laskennallisia tehtäviä ja saada laaja-alainen näkemys matematiikan osaamisen hyödyllisyydestä sekä tutustua samalla eri aloihin.
Verkkokurssin aiheet käsittelevät sosiaali- ja terveysalaa, matkailua ja ravitsemusta, liiketaloutta ja tekniikkaa. Tehtävät on toteutettu STACKilla, joka mahdollistaa myös välittömän palautteen antamisen.
Työpajassa kerrotaan lisää projektista ja esitellään opettajien GeoGebra-materiaalia sekä verkkokurssia.
Lue lisää www.lut.fi/tyomaa
Johanna Naukkarinen, TkT, tutkijatohtori, LUT-yliopisto
Päivi Porras, FT, yliopettaja, LAB-ammattikorkeakoulu
lukio / matematiikka
Tästä työpajasta saat vinkkejä oppilaiden toimintaa ja yhteisöllistä oppimista aktivoivista työtavoista matematiikan tunneilla. Esimerkit soveltuvat yläkoulun matematiikan opetukseen, mutta ovat sovellettavissa myös muille asteille. Lue lisää koulutuksesta lumatikka.luma.fi
Työpajan järjestää Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma LUMATIKKA
peruskoulu, lukio / matematiikka
Esittelen lyhyen ja pitkän matematiikan ylioppilaskokeita.
Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto, ylioppilastutkintolautakunnan jäsen
lukio / matematiikka
Työpajassa esitellään ilmaisia oppimisympäristöjä ohjelmointiin yläkoulussa. Ohjelmoimme suoraan nettiselaimessa eikä koneelle tarvitse asentaa mitään etukäteen.
Janne Venho, DI, matematiikan opettaja, Viljakkalan koulu, Ylöjärvi
peruskoulu, lukio / matematiikka, tietotekniikka
Digitalisaatio etenee yhteiskunnan kaikilla sektoreilla ja samalla lisääntyvät kyberhyökkäykset yhteiskunnan kriittistä infrastruktuuria ja elintärkeitä toimintoja vastaan. Kansalaiset ovat myös hyökkäysten kohteena. Luennolla käsitellään uhkaympäristön muutosta ja mahdollisuuksia suojautua.
Martti Lehto, ST, kyberturvallisuuden professori, Jyväskylän yliopisto
peruskoulu, lukio, ammattiopisto, korkea aste / tietotekniikka
Tässä esityksessä kuvataan "CodeInnova"-projektikokonaisuutta (Erasmus+) ja nostetaan siitä konkreettisia esimerkkejä LUMA-aineiden opetuksen yhteydessä. CodeInnova perustettiin kehittämään ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun kouluopetusta tutkimusperustaisesti kansainvälisessä yhteistyössä. Projektissa on syntynyt perusopetuksen luokka-asteille 1-9 ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun opetuksen oppimispolku, johon sisältyy malliopetussuunnitelma ja opettajan tukimateriaaleja. Oppimispolussa on pyritty huomioimaan erityisesti laaja-alaisuus, oppimistehtävien aitous ja tutkimuksellinen ja projektimainen ote oppimistyöskentelyssä. Projektin tuotoksia on hyödynnetty osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman ohjelmointiosaamisen kuvauksien lähdemateriaaleja.
Janne Fagerlund, KM, väitöskirjatutkija, Jyväskylän yliopisto
Jukka Lehtoranta, tietotekniikan aineenopettaja
alakoulu, yläkoulu / matematiikka, tietotekniikka
Miten Suomen suurin yksityinen lasten ja nuorten koodikoulu Kodarit opettaa lapsia ja nuoria ohjelmoimaan.
Suvi Syrjäläinen, Kodarit-koodikoulun perustaja
peruskoulu, lukio, ammattiopisto / tietotekniikka, ohjelmointi
Luennolla esitellään Pörssisäätiön uutta toiselle asteelle suunnattua Pörssikurssia. Pörssikurssi on kurssimuotoinen kokonaisuus ja käsittää osakesijoittamisen perusteet. Kurssikokonaisuus on laajuudeltaan kaksi opintopistettä. Kurssi voidaan toteuttaa opettajavetoisesti osana oppilaitoksen kurssitarjontaa tai kerhomuotoisena Pörssisäätiön pörssilähettiläiden toimesta.
Joonatan Naukkarinen, DI, Pörssisäätiö
ammattiopisto, lukio / matematiikka
Luennolla tarkastellaan kemian ylioppilaskokeen laadintatyötä ja kehittämistä.
Arto Liljeblad, dosentti, Turun yliopisto
lukio / kemia
Outi Haatainen, Helsingin yliopisto
peruskoulu / kemia
Molekyylimallinnus on tärkeä työkalu polymeerimateriaalien tutkimuksessa. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi kokeellisten tulosten tulkinnassa sekä uusien materiaalien suunnittelussa. Luennolla käsitellään yleisesti polymeeritutkimuksessa käytettäviä laskennallisia menetelmiä. Lisäksi syvennytään tarkemmin tulevaisuuden orgaanisissa aurinkokennoissa hyödynnettävien polymeerien sekä peptidipohjaisten polyelektrolyyttien mallintamiseen.
Tuuva Kastinen, tutkijatohtori, TkT, Tampereen yliopisto / Aalto-yliopisto
perusopetus, ammattiopisto, lukio / kemia
Luennon aiheena S2-oppijoiden kemian opiskelun kielelliset haasteet ja oppimisen tukeminen kemian opetuksessa.
Suvisaara Holmström, FM, aineenopettaja, Alppilan lukio
kemia / perusopetus, ammattiopisto, lukio
Vigofere Oy / Moodmetric on suomalainen teknologiastartup. Kiinnostavat yritykset voivat kannustaa lapsia ja nuoria valitsemaan matemaattis-luonnontieteellisiä aineita. Miten kertoa nuorille ainevalintojen yhteydestä tulevaan ammattiin ja yrittäjyyteen?
Niina Venho, DI, Vigofere Oy
alakoulu, yläkoulu, ammattiopisto, lukio / matematiikka, fysiikka, kemia, tietotekniikka
Tule tutustumaan maksuttoman Abinetti-oppimateriaalin pitkän tai lyhyen matematiikan, fysiikan tai kemian kertauskurssille! Abinetti on sähköinen oppimisalusta, jossa on valmiit tehtävät mallivastauksineen ja teoriatiivistelmät. Halutessasi voit saada tehtävät myös printtikirjana. Opettajille Abinetti tarjoaa parhaana sähköisenä työkaluna monipuoliset ja reaaliaikaiset seurantatyökalut. Näet mm. miten ja kuinka paljon yksittäinen opiskelija on tehtäviä tehnyt.
Abinetti tarjoaa kattavan ja tarkkaan mietityn tehtäväpaketin, jonka soveltuu hyvin kaiken tasoisille opiskelijoille. Lisäksi alusta ohjaa opiskelijat kertaamaan uudelleen ne tehtävät, joita hän ei edellisellä kerralla osannut. Edistymiskäyrältä opiskelijat voivat itse seurata omassa tavoitteessaan pysymistä. Abinetti käyttää samaa kaavaeditoria kuin Abittikoe. Työpajassa on käytössä chat.
Työpajan lopussa esittelemme myös täysin uutta käyttöliittymää. Etsimme kiinnostuneita opettajia koekäyttäjiksi jakson 3 kertauskursseille. Kiinnostuitko? Lähetä sähköpostia: petteri.monkkonen@valmennuskeskus.fi.
ps. Lukiokustannuksen julkaisemat LOPS 2021 oppimateriaalit julkaistaan tammikuussa 2022!
Lukio / fysiikka / kemia / matematiikka
Tervetuloa keskustelemaan koulutuspäivien pääpuhujan Mikko Kuitusen kanssa hänen esille nostamistaan teemoista.
Miten huomioida etevät opetuksessa? Millaista toimintaa ja tukea Suomesta löytyy lahjakkaalle tai muuten vain matematiikasta innostuneelle nuorelle? Tervetuloa keskustelemaan ja jakamaan parhaat vinkit.
Keskustelun alustajana Ville Tilvis, FM, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio
Tule jakamaan kokemuksia ja kuulemaan ideoita yhteisopettajuuden toteuttamisesta. Myös lukion uusi opetussuunnitelma antaa yhteisopettajuudelle uusia hyödyntämismahdollisuuksia. Millaisiin ratkaisuihin eri kouluissa on päädytty?
Mukana keskustelussa myös LOPS-työssä mukana ollut Mika Setälä.
MAOL ry:n puheenjohtaja Tarja Ylivuori esittelee Maolin mentoritoimintaa. Voit esittää kysymyksiä mentoritoiminnasta tai kertoa omista kokemuksistasi. Tervetuloa keskustelemaan!
Tule keskustelemaan, kuulemaan ja jakamaan ideoita eriyttämiseen matemaattisissa aineisssa.
MAOL-Rauma esittelee tulokset ja kokemuksia lautapelikilpailun pilottihankkeesta. Siltä pohjalta lanseeraamme uuden kilpailun pilottihankkeen jatkoksi. Tacticin asiantuntija Petter Ilander on kommentoimassa lautapelien dynamiikkaa. Kilpailun aikataulun esittelyn lisäksi on varattu aikaa vapaalle keskustelulle..
Naistech-hanke haluaa tukea, rohkaista ja innostaa tyttöjä ja naisia hakeutumaan tekniikan alalle. Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että matematiikan ja luonnontieteiden opettajilla on tärkeä merkitys tässäkin asiassa. Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan kanssamme asiasta!
Kertauskurssin aika on rajallinen ja asiaa on paljon. On haastavaa saada käytyä kaikki aiheet kunnolla läpi. Tätä varten olemme kehittäneet keinoja saada lyhyemmässä ajassa enemmän kertauskurssista irti. Hyödynnämme tässä Suomen suosituinta kertauksessa käytettyä oppimisalustaa Mafynettiä, MAFY:n materiaaleja sekä omilla valmennuskurseilla hyväksi todettuja keinoja.
Tällä luennolla kerromme kuinka voit tehdä tämän myös sinun kertauskurssillasi.
Luennoitsija: Teemu Kekkonen, MAFY:n perustaja sekä etäopetuksen kehittäjä
Omat välineet: ei tarvitse
lukio /matematiikka / fysiikka / kemia
MAFY Oy
MAOL^2 -oppimisympäristö on suunniteltu matemaattisten aineiden opetuksen tarpeisiin. Uusi oppimisympäristö mahdollistaa tukee yksilöllistä oppimista, kokoaa opettajat ja oppilaat saman ympäristön alle ja mahdollistaa tehtävien vastaamisen sähköisesti. MAOL^2 oppimisympäristöä ei ole sidottu oppikirjaan vaan antaa opettajalle vapaat kädet käyttää oppimisympäristöä opetuksen tukena. Työpajassa tutustutaan MAOL^2 oppimisympäristön toimintaan ja mahdollisuuksiin apuna opetuksessa. Osallistujilla on myös mahdollisuus osallistua keskusteluun.
ala- ja yläkoulu / ammattiopisto / lukio
fysiikka / kemia / matematiikka / tietotekniikka
MFKA-Kustannus Oy
Digikirjat lukion matemaattisten aineiden opetuksessa (Moodi-sarja, tekijä Paavo Heiskanen)
lukio / fysiikka / kemia / matematiikka / tietotekniikka
Sanoma Pro Oy
Kertauskurssin aika on rajallinen ja asiaa on paljon. On haastavaa saada käytyä kaikki aiheet kunnolla läpi. Tätä varten olemme kehittäneet keinoja saada lyhyemmässä ajassa enemmän kertauskurssista irti. Hyödynnämme tässä Suomen suosituinta kertauksessa käytettyä oppimisalustaa Mafynettiä, MAFY:n materiaaleja sekä omilla valmennuskurseilla hyväksi todettuja keinoja. Tällä luennolla kerromme kuinka voit tehdä tämän myös sinun kertauskurssillasi.
Luennoitsija: Teemu Kekkonen, MAFY:n perustaja sekä etäopetuksen kehittäjä
Omat välineet: ei tarvitse
lukio /matematiikka / fysiikka / kemia
MAFY Oy
IS-VET ja SPARKvue
SPARKvue mittausohjelmiston monipuolinen ja tehokas käyttö
• Valmiit harjoitustyöt
• Oman työn tekeminen
• langaton vaunu yms. anturit
• Datan analysointi
Jyrki Leppäniemi, FM, Nurmijärven lukio
MAOL^2 -oppimisympäristö on suunniteltu matemaattisten aineiden opetuksen tarpeisiin. Uusi oppimisympäristö mahdollistaa tukee yksilöllistä oppimista, kokoaa opettajat ja oppilaat saman ympäristön alle ja mahdollistaa tehtävien vastaamisen sähköisesti. MAOL^2 oppimisympäristöä ei ole sidottu oppikirjaan vaan antaa opettajalle vapaat kädet käyttää oppimisympäristöä opetuksen tukena. Työpajassa tutustutaan MAOL^2 oppimisympäristön toimintaan ja mahdollisuuksiin apuna opetuksessa. Osallistujilla on myös mahdollisuus osallistua keskusteluun.
ala-ja yläkoulu/ ammattiopisto / lukio
fysiikka / kemia / matematiikka / tietotekniikka
MFKA-Kustannus Oy
Tervetuloa tutustumaan Otavan uuteen yläkoulun matematiikan sarjaan! Työpajassa Ääretön-sarjan oppikirjailijat antavat vinkkejä mm. sisältöön ja työskentelyyn liittyvien tavoitteiden saavuttamiseen sekä uusien arvosanakriteerien huomioimiseen.
yläkoulu / matematiikka
Kustannusosakeyhtiö Otava
Työpaja sopii hyvin aloittelijoille, sillä työpajassa käydään läpi ohjelmiston peruskäyttöä, sekä vinkkejä tehokkaaseen ja mielekkääseen tietokoneella työskentelyyn matematiikan, fysiikan ja kemian tunneilla.
yläkoulu / lukio / fysiikka / kemia / matematiikka
SchoolStore.fi
TI-Nspire CAS & Ohjelmointi (Python, TI-Basic, Lua)
Esimerkkejä LOPS2021 mukaisista aihealueista, joissa voidaan hyödyntää
TI-Nspiren monipuolisia ohjelmointityökaluja.
SchoolStore.fi
Miten digikirja tukee oppimista? Millaisia työvälineitä digitaalinen oppimateriaali tarjoaa arviointiin? Mitä muita hyödyllisiä ominaisuuksia Editan digikirjassa on? Työpajassa esitellään, miten Editan digitaaliset oppimateriaalit valmentavat matemaattisten aineiden YO-kirjoituksiin ja miten ne auttavat opettajaa opetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa.
lukio / fysiikka / kemia / matematiikka
Edita Publishing Oy
Työpajassa käydään läpi käytännön esimerkein, miten digikirjaan siirtyminen säästää opettajan aikaa. Jokioisten Paanan koulun opettaja Ari Kinnunen tuo esille, miten sähköiseen oppimateriaaliin siirtyminen on keventänyt kokeiden korjaamiseen liittyvää työtä ja auttanut keskittymään olennaiseen oppituntien aikana.
– Sähköinen kirja on tehnyt opiskelusta oivaltavaa ja helpottanut omaa työtäni. Näen reaaliajassa, ovatko oppilaat tehneet tehtävät ja ovatko he ymmärtäneet opiskelemansa asian. Kokeen jälkeen minulla on tunnin päästä kaikki korjattuna ja arvosteltuna.
Työpajan pohjamateriaalina käytetään Spektri 7–9-sarjaa, mutta se soveltuu myös lukio-opettajille. Osallistujat saavat pajan jälkeen kokeilutunnukset materiaaliin sekä rajatun käyttöoikeuden omassa opetuksessaan.
Tervetuloa mukaan! Voit pyytää e-Opilta tutustumistunnukset myös ennen MAOL-päiviä (info@e-oppi.fi)
Työpajassa kokeiltavana eri kouluasteille soveltuvia helppokäyttöisiä mittausratkaisuja työohjeineen. Tule kokeilemaan, miten Vernier -antureilla voidaan kätevästi mitata tablettia, puhelinta tai tietokonetta hyödyntäen. Esittelyssä myös uutuustuotteita!
SchoolStore.fi
Koronasta johtuen monelle oppilaalle/opiskelijalle on saattanut jäädä osaamisaukkoja enemmän kuin normaaleina aikoina. Olemme kehittäneet osaamisaukkotestin. Testin tavoitteena on löytää nämä osaamisaukot ja paikata ne, jotta oppilaalla/opiskelijalla on mahdollisuus jatkossa omaksua uusia asioita. Työpajassa näytämme esimerkkituloksia suoritetuista testeistä. Ota suttupaperi ja kynä koneen viereen niin voit myös itse kokeilla miten testi toimii.
yläkoulu / ammattiopisto / lukio / matematiikka
Vetäjät: Henna Lillhonga ja Ida Rönnlund
Four Ferries Oy
MAA11 ohjelmointi. Mitä minun tulee tietää ohjelmoinnista ennen MAA11-oppimateriaalin opettamista? Kuinka syvälle ohjelmoinnissa mennään MAA11-oppimateriaalissa? Missä ohjelmointiympäristössä ohjelmointia voidaan tehdä? Miten onnistun ohjelmoinnin opetuksessa? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa pajassa Studeon oppikirjailija ja Espoon yhteislyseon matematiikan ja tietotekniikan lehtori Tom Gladh, joka on ollut tuomassa eettisen hakkeroinnin opetusta Espoon toisen asteen opiskelijoille. Tervetuloa työpajaan keskustelemaan ohjelmoinnin asettamista haasteista ja ratkaisuista niihin.
lukio / matematiikka / tietotekniikka
Studeo Oy
Työpajassa käymme läpi, miten voit käyttää eMathStudiota yläkoulun matematiikan opetuksessa. Näytämme myös, miten voit näppärästi luoda tenttejä eMathStudiossa ja miten eMathStudion automaattista tarkistinta voidaan käyttää ratkaisujen tarkistuksessa ja näin säästää huomattavasti aikaa. Vetäjät Henna Lillhonga ja Ida Rönnlund.
yläkoulu / ammattiopisto / lukio / matematiikka
Four Ferries Oy
Miten Studeon lyhyen matematiikan oppimateriaali tukee eriyttämistä? Mitä alustan tarjoamia toimintoja voin hyödyntää eriyttämisessä? Tervetuloa keskustelemaan eriyttämisen haasteista ja kuulemaan Studeon oppimateriaalien ja alustan tarjoamista mahdollisuuksista Studeon lyhyen matematiikan oppikirjailijalta Sissi Kangasniemeltä, joka opettaa lyhyttä matematiikkaa ja biologiaa Espoon yhteislyseon lukiossa.
lukio / matematiikka
Studeo Oy
Vi presenterar en färdighetstest i matematik som lämpar sig utmärkt för Åk 9 och Åk 1 på andra stadiet. Syftet med testet är att hjälpa elever och lärare att hitta de områden som studerande behärskar samt de områden där det behövs mera träning. Uppgifterna i testet kontrollerar färdigheter som eleven behöver för att lättare kunna lära sig mera matematik i fortsättningen. Vi visar resultat från gjorda tester. Du ka själv prova ut testet. Ha klottpapper och penna brevid datorn, så kan du själv pröva hur testet fungerar i praktiken.
Lärare Henna Lillhonga och Ida Rönnlund
högstadiet / yrkesinstitut / gymnasiet /matematik
Four Ferries Oy
Miten Studeo tukee fysiikan ja kemian opetuksen kokeellisuutta? Millaista tukea on keskeisiin kokeellisiin töihin? Miten opiskelijoiden tai opettajan omat työt saadaan helposti oppimateriaaliin? Miten tehtävät ja ohjelmisto-ohjeet tukevat kokeellisuutta? Miten kokeellisuus onnistuu suurissa ryhmissä, sijaistunnilla, etäopetuksessa tai kun ei ole välineitä? Tule kuulemaan Studeon lukion fysiikan ja kemian sarjojen ratkaisuista ja digitaalisen materiaalin hyödyistä luonnontieteiden opetuksessa Studeon oppikirjailijalta Lea Linnalta.
lukio / fysiikka / kemia
Studeo Oy
-
AVAJAISET09:00 - 09:30
-
Tulevaisuuden työelämätaidot - onko matematiikalla merkitystä?09:30 - 10:00
-
Jätteen kierrätys ja energiahyödyntäminen10:30 - 11:00
-
Ratikan fysiikkaa11:30 - 12:00
-
Akkukemikaaliteollisuus Harjavallassa12:30 - 13:00
-
Pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostuksesta13:30 - 14:00
-
Taloustieteen lähestymistapa yhteiskuntapolitiikan vaikutusten arvioinnissa14:30 - 15:00
-
Kokemuksia matematiikan ja biologian opiskelusta10:00 - 10:30
-
Kestävän elämäntavan monialainen osaaminen11:00 - 11:30
-
Kilpailu- ja valmennustoiminta12:00 - 12:30
-
Flippaus käytännössä - vinkkejä ja opastusta opettajan arkeen13:00 - 13:30
-
Mitä koulun etäopetuksesta on opittu?14:00 - 14:30
-
Missä tätä muka tarvitaan?15:00 - 15:30
-
GeoGebra och grafiska lösningar i studentexamen10:00 - 11:00
-
Miksi maskin käyttö on tärkeää – mitä aerosolitiede sanoo koronan leviämisestä?11:30 - 12:00
-
Opetuksen eriyttäminen peruskoulun fysiikassa ja kemiassa12:30 - 13:00
-
Fysiikan ylioppilaskoe keväällä 202113:30 - 14:00
-
Pakopelit lukion fysiikkaan, kemiaan ja matematiikkaan14:30 - 15:15
-
Nuorten taloustaidot10:00 - 10:30
-
Yhteisopettajuutta ja motivaatioprofiileja lukion matematiikan opetuksessa11:00 - 11:30
-
Matematiikan taidot alkuopetuksen alussa ja lopussa12:00 - 12:30
-
Työelämän matematiikkaa - TyöMAA -projekti13:00 - 13:30
-
Oppilaat toimimaan matematiikan tunnilla14:00 - 14:30
-
Matematiikan ylioppilaskokeet15:00 - 15:45
-
Ohjelmoinnin oppimisympäristöt yläkouluun10:00 - 11:00
-
Kybermaailman uhka - mitä sinun tulee tietää kyberturvallisuudesta11:30 - 12:00
-
Ohjelmoinnillisen ajattelun oppimispolun jäljillä LUMA-aineissa12:30 - 13:00
-
Lasten ja nuorten ohjelmointiopetus Kodareiden tapaan13:30 - 14:00
-
Pörssilähettiläät ja uusi Pörssikurssi14:30 - 15:00
-
Kemian ylioppilaskoe10:00 - 10:30
-
Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja yhteisöllinen projektioppiminen peruskoulun kemiassa11:00 - 11:30
-
Polymeerimateriaalien mallinnus12:00 - 12:30
-
Kielitietoinen kemian opetus13:00 - 13:30
-
Yrittäjyys, teknologiayritykset ja kouluajan ainevalinnat14:00 - 14:30
-
Maksuton oppimateriaali mafyke-kertauskursseille!KK valmennuskeskus Oy15:00 - 15:45
-
Tulevaisuuden työelämätaidot10:00 - 10:30
-
Miten tukea matemaattisesti lahjakasta nuorta?10:45 - 11:15
-
Yhteisopettajuus ja lukion opetussuunnitelma11:30 - 12:00
-
Maolin mentoritoiminnan esittely12:15 - 12:45
-
Opetuksen eriyttäminen13:00 - 13:30
-
Lautapelikilpailun tulosten esittely13:45 - 14:15
-
Naistech14:45 - 15:15
-
Kuinka saat ajan riittämään ja tulokset paremmaksi yo-kertauskurssillaMAFY Oy10:00 - 10:45
-
MAOL^2- uusi helppokäyttöinen oppimisympäristö matemaattisiin aineisiinMFKA-Kustannus Oy11:00 - 11:45
-
Digikirjat lukion matemaattisten aineiden opetuksessa (Moodi-sarja, tekijä Paavo Heiskanen)Sanoma Pro Oy12:00 - 12:45
-
Kuinka saat ajan riittämään ja tulokset paremmaksi yo-kertauskurssillaMAFY Oy13:00 - 13:45
-
IS-VET ja SPARKvueIS-VET OY14:00 - 14:45
-
MAOL^2- uusi helppokäyttöinen oppimisympäristö matemaattisiin aineisiinMFKA-Kustannus Oy15:00 - 15:45
-
Ääretön – Otavan uutuus yläkoulun matematiikkaanOtava Oppimisen palvelut10:00 - 10:45
-
TI-Nspire CAS -ohjelmisto aloittelijoilleSchoolStore.fi11:00 - 11:45
-
TI-Nspire CAS & Ohjelmointi (Python, TI-Basic, Lua)SchoolStore.fi12:00 - 12:45
-
Editan digitaaliset oppimateriaalitEdita Publishing Oy13:00 - 13:45
-
Ajansäästöä ja opetukseen keskittymistä – tapausesimerkkejä digimateriaalien eduistae-Oppi Oy14:00 - 14:45
-
Vernier tuotteet lukioon ja peruskouluun, SchoolStore.fiSchoolStore.fi15:00 - 15:45
-
Osaamisaukkojen tunnistaminen yläkoulun 9 vuosikurssilla sekä lukion/ammatillisten oppilaitosten ensimmäisellä vuosikurssillaFour Ferries Oy10:00 - 10:45
-
MAA11 ohjelmointiStudeo Oy11:00 - 11:45
-
eMath Studion käyttö yläkoulussa - sekä luokassa että etänäFour Ferries Oy12:00 - 12:45
-
MAB eriyttämisen ratkaisut digitaalisella alustallaStudeo Oy13:00 - 13:45
-
Färdighetstest i matematik för åk 9 och åk 1 på andra stadietFour Ferries Oy14:00 - 14:45
-
Studeo tukee kokeellisuuttaStudeo Oy15:00 - 15:45